Výstava – Nositelé ceny ARSkontakt 2009
Vernisáž – Čtvrtek, 4. března 2010, Výstavní síň Chrudim v Divadle K. Pippicha
ARSkontakt je výběrem 25 nejlepších výtvarníků z řad studentů všech českých vysokých výtvarných škol, který každoročně probíhá v Brně a v Praze. Kvas, netradiční přístupy a neokoukaná témata jsou kritériem, podle kterého odborná porota složená z nejvlivnějších výtvarníků a teoretiků (v roce 2009: S. Diviš, M. Rittstein, P. Kvíčala, J. Kotalík a R. Janás) vybírá autory a posléze vítěze Ceny ARSkontakt. V roce 2009 se vítězi stali Martin Krajc (AVU), Tomáš Němec (AVU) a Jakub Tauš (VŠUP) – tito tři autoři budou představeni na této společné výstavě.
Autoři: Martin Krajc, Tomáš Němec, Jakub Tauš
Kurátor: Kateřina Tučková
Druhá výstava uvedená v prostorách Výstavní síně Chrudim představuje trojici autorů z nejmladší tvůrčí generace, autorů, kteří teprve opustili vysokoškolské výtvarné instituce, nebo v nich dokonce ještě prodlévají. Konkrétně v institucích Akademie výtvarných umění a Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze.
Jde o autory, kteří jsou sice ještě velice mladí, kteří si však svou teprve několikaletou činností vydobyli pozornost pedagogů i úzké odborné veřejnosti, a v případě Martina Krajce i médií. Za vše nechť hovoří fakt, že to byli právě tito tři autoři, kteří byli vybráni v celostátně koncipované Ceně ARSkontakt, která je určena ještě studujícím autorům. Je to cena určená malířům, která je udělována od roku 2004, a za dobu své existence do uměleckého provozu uvedla řadu kvalitních výtvarníků patřících dnes k respektovanému koloritu scény.
Tvorbu Martina Krajce (1984), vítěze I. Ceny ARSkontat 2009, může milovník umění znát nejen z výstavních sálů jako je Národní galerie nebo veletrh umění ART Prague, ale také z médií, která se jeho tvorbě věnovala v souvislosti s členstvím v činorodé skupině Obr. nebo v souvislosti s vítězstvím v projektu Seat Arte Emocion. Krajc patří k autorům, kteří na sebe strhnou pozornost především svojí malířskou živelností. Měli-li bychom jej zařadit do kategorií, bezesporu by patřil k bytostným expresionistům s velkorysým gestem, které přirozeně vyjadřuje jeho charakter a zároveň dokládá jeho studia v ateliéru předního autora exprese, malíře Michaela Rittsteina, která ukončil v roce 2009.
U stejného umělce studuje i o dva roky mladší Tomáš Němec (1986), nositel II. Ceny ARSkontakt 2009. Němec je v gestu mnohem ukázněnější, avšak ve způsobu narace má ke Krajcovi vlastně blízko. Vybírá si výpravné motivy, v nichž není nouze o akci nebo o konstatování neotřelé situace. V jejich centru většinou stojí osoby autorovi blízké, včetně té, která v citacích dosahuje nejvyšší kvantity – francouzské zpěvačky Edith Piaf. Lze ji nalézt doslova na každé Němcově malbě, na níž tato hvězda šansonu figuruje už jako symbol, součást autorské licence.
Trojici autorů uzavírá držitel III. Ceny ARSkontakt 2009, nejstarší z nich, Jakub Tauš (1982). Jeho tvorba vyvěrá z plošné malby, v níž se zaměřuje především na zátiší nebo krajinu, tedy na motivy, které vyžadují určitý osobní klid a vysokou míru studia a pozorovacího talentu. Ten Tauš bezesporu má, avšak k ní také touhu po experimentu, který jej v současnosti odvedl od klasické malby z ateliéru Stanislava Diviše do ateliéru konceptuální sochy, kterou nyní na VŠUP vede Kryštof Kintera. Z trojice prezentovaných autorů to tak je právě Jakub Tauš, který má před sebou největší úsek umělecké cesty a autorského hledání.
Výstava nositelů Ceny ARSkontakt se nebojí přiznat, že nabízí umění, které se v budoucnu může zcela proměnit. Tato výstava je totiž postavena na faktu, že do popředí divácké pozornosti uvádí autory, kteří stojí teprve na prahu své kariéry, jejíž zrání a konec může dopadnout všelijak. Tato výstava to nezastírá, naopak: klade si za cíl přesně to, s čím se obecně pracuje nerado – operuje s rizikem “objevení.”
Vernisáž – Čtvrtek, 4. března 2010
Termín výstavy – 4. března – 2. května 2010
Výstavní síň Chrudim v Divadle K. Pippicha