Neděle, 8.9.2024
Cestování a výletyVolný čas

Tip na výlet: Keltskou stezkou do Pekla až na rozhlednu Boika

Nasavrky a okolí nejsou známé pouze jedlými kaštany nebo včelím medem, ale také bohatou historií spojenou především s životem Keltů v nedalekém Hradišti u Českých Lhotic. Kromě dávného keltského oppida navštívíme během našeho výletu nasavrcký zámek, chatovou osadu Peklo u Chrudimky a vystoupáme na rozhlednu Boika.

Trasa dnešního výletu začíná na náměstí v Nasavrkách, kde můžete pohodlně zaparkovat auto, nebo přijet některým z pravidelných linkových autobusů. Jako první navštívíme zámek, který se nachází kousek pod spodní částí náměstí. Stavba v renesančním slohu pochází z počátku 17. století a stojí na místě bývalé tvrze. Dnes se v jeho přízemí nachází turistické informační centrum a v prvním patře expozice „Po stopách Keltů“, která vás seznámí s životem a kulturou v období mladší doby železné na Chrudimsku. Můžete zde také spatřit model keltského oppida u Českých Lhotic, které ještě dnes navštívíte.

Po prohlídce zámku budeme pokračovat po modré turistické značce kolem kostela a poté dolů podél nasavrcké Kaštanky, která je od roku 1991 evidována jako přírodní památka. Na své si tu přijdete hlavně na podzim, kdy si ze země můžete posbírat hrst jedlých kaštanů a ty si doma večer upéct v troubě.

Od Kaštanky pokračujeme stále po modré dolů z kopce, až k nenápadnému rybníčku, který mineme po pravé straně. Zde modrá začne klesat lesem do údolí k řece Chrudimce. Po asi kilometru cesty přijdeme do chatové osady Peklo. Ta se nachází v přírodní rezervaci Krkanka, vyhlášené již roku 1955. Na rozcestí vyměníme modrou značku za zelenou, která nás dovede podél několika krásných chat až k Hradišťskému vodopádu. Okolo nás protékající Chrudimka vybízí především v letních měsících k příjemnému osvěžení.

Cesta dále stoupá nahoru do kopce směrem k Hradišti. Po asi deseti minutách se napojujeme na místní silnici a vesnicí projdeme až ke keltskému oppidu. Obýváno kmenem Bójů bylo zhruba v době 150 až 50 let před Kristem, čili v mladší době železné. Bývalo obchodním centrem oblasti a stálo nejspíše u jedné z větví jantarové stezky, což je jen jedna ze zajímavostí, které jste se už jistě dozvěděli v zámecké expozici na začátku trasy.

My pokračujeme dále ve směru naučné stezky, zpět na rozcestí v Hradišti a následně po modré turistické značce k rozhledně Boika. Jedná se o 14,5 metru vysokou dřevěnou rozhlednu. Vybudována byla v roce 2006 a při dobré viditelnosti můžete spatřit nejen hřbet Železných hor a blízké Polabí, ale také Jeseníky, Krkonoše a Orlické hory.

U rozhledny Boika naše cesta pomalu končí. Následuje posledních 1,5 kilometru po modré zpět na náměstí do Nasavrk. Po závěrečném stoupání ještě mineme vyhlídku Kamenný kruh, ze které se můžeme naposledy pokochat výhledy do okolí. Pokud vám ale zbyde dostatek času, doporučujeme si výlet prodloužit o návštěvu nedalekého archeoparku Země Keltů. Především o víkendech je zde pořádáno mnoho akcí včetně tvořivých dílen vhodných pro rodiny s dětmi.

Celá trasa měří necelých osm kilometrů a je vhodná pro všechny věkové kategorie včetně terénních kočárků. Pokud nebudete trvat na prohlídce zámku v Nasavrkách, můžete stezku s rozhlednou navštívit i v zimě, kdy má také své kouzlo. Občerstvit se můžete například v jedné z restaurací na nasavrckém náměstí.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli.