Neděle, 8.9.2024

Tip na audioknihu – Maigret a jeho mrtvý (recenze)

Georges Simenon - Maigret a jeho mrtvýrecenze audioknihy
Georges Simenon – Maigret a jeho mrtvý

Georges Simenon, velmi úspěšný a plodný frankofonní autor, je českým čtenářům i posluchačům dobře znám. Kromě (audio)knih byly mnohé z autorových děl také zfilmovány. Zcela poprvé ale nyní vychází v audio-knižní podobě Simenonův Maigret a jeho mrtvý. Jaký je komisař, typicky zobrazovaný s doutníkem u úst jako Churchill, v podání Jana Vlasáka?

Úspěšného herce snad netřeba ani představovat. V poslední době jste ho mohli zahlédnout například v divácky úspěšném seriálu První republika, v Ordinaci v růžové zahradě nebo třeba ve Svěrákových Vratných lahvích, již léta pak na divadelních prknech souboru Městských divadel pražských. Vlasákův hlas je libozvučný, jeho přednes přesný, pomalý, až líně se povalující, jako Maigretův kouř z dýmky. Samozřejmě s výjimkou akčních scén. Celkově hodnotím jeho pojetí jako velmi zdařilé a příjemné na poslech. A obzvlášť se mi líbí jeho výslovnost komisařova jména, s důrazem na cizokrajný původ.

Co se týče hudebního doprovodu, znělky zdobí líbivé, hašteřivé tóny tahací harmoniky či podobné tóny klávesového piana, trochu do stylu šansonu. Ke klasické detektivce ve stylu Agathy Christie odehrávající se s Paříži se proto náramně hodí. Práci režiséra Hynka Pekárka není co vytknout.

A ani obsah Maigretovky není špatný. Líbí se mi styl typických, starších spisovatelů detektivek. Mnoho dialogů i pasáží, kde hlavní hrdina uvažuje a přemýšlí, výjimečné nadání a intuice, jež projevuje právě hlavní postava, v našem případě Maigret, i odbočky do hrdinova soukromého života, včetně jeho více či méně obvyklých nebo zábavných vrtochů.

Dalším bonusem je místo konání. Kdo by se rád na chvilku nepodíval na ta nejvěhlasnější pařížská místa, do stinných uliček nebo na odlehlejší francouzský venkov? Typickou doménou detektivních klasiků je rovněž schopnost kombinace (někdy až překombinovanost) zápletek se zajímavým a vcelku prostým rozuzlením i důvtip, s jakým detektiv, v tomto případě Maigret, vyzraje na lotry (za pomoci léčky). Všechno to bylo fajn, případ parádní, pro Maigreta doslova jako stvořený. Jen kdyby zrovna netrpěl rýmičkou!

Takže kdo honil neznámého, který si k telefonu vyžádal výslovně Maigreta a usiloval mu o život? Nepředstavil se, ale prý znal jeho ženu Ninu… Má smysl jeho vyšinutým, přerušovaným telefonátům důvěřovat a snažit se mu pomoci, anebo je už pozdě? Jak najít toho, kdo se neustále přesouvá a mění i předem nahlášená místa setkání? Jenomže nakonec ho není třeba hledat… Jeho tělo se objeví na místě, kam by se rozhodně nikdo mrtvolu schovat nepokusil…

[[iframe width=”100%” height=”166″ scrolling=”no” frameborder=”no” src=”https://w.soundcloud.com/player/?url=https://soundcloud.com/onehotbook/georges-simenon-maigret-a-jeho-mrtvy-vypravi-jan-vlasak-demo-onehotbook&auto_play=false&color=ec0515&theme_color=00FF00&show_artwork=true”]][[/iframe]]

Georges Simenon (1903–1989)

Napsal více než 200 románů a 150 povídek a díky postavě komisaře Maigreta se stal jedním z nejznámějších frankofonních spisovatelů. Psaním se živil už od šestnácti let, kdy pracoval jako novinář ve svém rodném městě v Belgii. První knihu, humoristický románek, napsal ve svých osmnácti letech, poté se odstěhoval do Paříže, kde mu pak 10 let vycházely pod různými pseudonymy sešitové psychologické romány. První detektivku napsal pod svým skutečným jménem v roce 1930 – už v ní se objevuje postava rozšafného a zdvořilého, převážně nabručeného Pařížana, komisaře Maigreta. Poslední případ Maigret vyřešil v roce 1972. Simenonovy romány byly přeloženy do mnoha jazyků a desítky z nich byly zfilmovány.

Georges Simenon - Maigret a jeho mrtvý

Jan Vlasák (* 1943)

Narodil se v Čáslavi, vystudoval brněnskou JAMU a následně se stal členem souboru divadla v Uherském Hradišti. Prošel mnoha scénami (Divadlo Petra Bezruče, Státní divadlo, Divadlo E. F. Buriana, Státní divadlo v Brně, Realistické divadlo, Rokoko i Národní divadlo), v současné době je členem souboru Městských divadel pražských. Účinkoval v řadě televizních inscenací a seriálů (Tři králové, PF 77, Hodina tance a lásky, Ordinace v růžové zahradě, Cesty domů, Cukrárna, Cirkus Bukowski, První republika) a filmů (Výchova dívek v Čechách, Milenci a vrazi, Vratné lahve, Bathory).

Název:                  Maigret a jeho mrtvý
Georges Simenon - Maigret a jeho mrtvýAutor:                    Georges Simenon
Interpret:               Jan Vlasák