KnihyKultura

Road trip se Smrťákem

recenze knihy Sofie, Smrťák a já

Thees Uhlmann je německý autor a muzikant. V roce 2020 u nás vyšla jeho prvotina Sofie, Smrťák a já. Anotace i obálka napovídaly, že vyprávění bude vtipné a možná i sarkastické. Titul humorný byl, ale ne tolik, abyste se za břicho popadali.

U bezejmenného hlavního hrdiny kdosi zazvoní. Ten kdosi je muž, který o sobě tvrdí, že je Smrt. Hrdina má tři minuty na poslední přání, pak zemře. Během těch podivných tří minut, někdo opět zazvoní. Což je ještě podivnější, protože u tohoto muže téměř nikdo nezvoní. A kdo to je tentokrát? U dveří stojí Sofie, jeho bývalá přítelkyně. Teď už dobrák Smrťák ví, že toto odcházení nebude takové jako obvykle. A protože má dobré srdce, uzná, že odejít bez rozloučení, je necitelné. Všichni tři se rozjedou k hrdinově matce a později i k jeho sedmiletému synovi Johnnymu.

O odchodu z pozemského světa a šance se zachránit jste si již mohli přečíst například v knize První den mého života. Autor příběh uchopil mnohem vážněji než Thees Uhlmann.

Hlavní hrdina pracuje v domově pro seniory a jeho velkou zálibou je fotbal. Ne že by ho hrál, ale aktivně se účastní televizních zápasů. Každý den píše pohledy svému synovi, kterého neviděl sedm let. Sofie pochází z Polska, není příliš empatická a jediné, co jí jde, je kritizovat druhé, nejvíc však svého ex-přítele. Jeho matka patří k těm ženám, které mají rády zažité stereotypy, milujete je pro jejich lásku, kterou vám dali, ale stejně je lépe, když je vidíte jednou za čas. Smrťák (alias Morten de Rakvens) je postavička, která sem zabloudila omylem. Je z našeho světa nadšený a užívá si ho plnými doušky. Neustále myslí na své poslání a na to, že svou práci dělá opravdu dobře. Přesto se však od ostatních Smrťáků liší – je přátelský, galantní, citlivý a nemá rád násilné odcházení ze světa.

Dialogy se autorovi opravdu povedly – jsou výstižné, úderné a zbytečně neodbočující. Thees Uhlmann k nim občas použil scénář, čímž více podtrhl cynismus a sarkasmus vět, které postavy vypouštěly z úst.

 

Sofie, Smrťák a já - recenzeOn: „Nikdo NEMŮŽE zvonit, když jsem v práci. To prostě tak nějak…není v plánu!“

Já: „Není to v plánu. Není to v plánu….nádhera. Smrťák má příjemně akurátní povahu.“

On: „Co teď budeme dělat?“

Já: „Smrťák se mě ptá, co teď budeme dělat? To je šílenství. Zeptáme se toho, co zvonil, jestli umí hrát mariáš. Koneckonců, pak budeme tři. Umíš hrát mariáš?“

On: „Ne.“

Já: „Já taky ne.“

Zvonek zazvonil znovu. A zvonil dlouho. Naléhavě. Je legrační to říct, ale jako bych ožil.

Já: „Tak prostě otevřeme dveře.“

On: „To nejde. Prostě to nejde. To se nestává. Právě tě zabíjím.“ (str. 25)

 

Další plusovou záležitostí byla jediná sexuální scéna, kterou v knize najdete. Ti, kteří přečetli mnoho postelových akcí, asi budou zklamáni, ale pro ostatní čtenáře byla scéna napsána něžně a přirozeně. 

Příběh ani zpracování nebylo tak špatné, jak si někteří čtenáři na knižních databázích stěžují. Nepatří však ani k těm top knihám, o kterých budete přemýšlet ještě dlouho po přečtení. První část byla opravdu vtipná, ale Thees Uhlmann později sklouzl k textu, který už nebyl až tak veselý, ale vedl k zamyšlení, jestli někdy zbytečně nelpíme na maličkostech a jestli jsme připraveni zemřít třeba právě teď. Pokud vynecháme fantasy prvky a méně humoru, vyjde kniha v očích čtenářů vcelku dobře.

Titul ale není pro každého. Hlavně ne pro ty, kterým černý humor a cynismus mnoho neříká. Ocení ho ale třeba ti, co si rádi přečtou lehce vtipnou knihu o smrti i o vztazích mezi lidmi.

 

Název knihy Sofie, Smrťák a já
AutorThees Uhlmann
ŽánrSpolečenský román, Světová literatura
  
Nakladatelství Cosmopolis
Rok vydání2020
Počet stran240
ISBN978-80-271-2506-7
  
Nákup knihy www.grada.cz
Nákup e-knihy www.palmknihy.cz
Databáze knih www.databazeknih.cz

 

Cosmopolis

COSMOPOLIS vznikl v roce 2015 jako značka Nakladatelského domu GRADA specializovaná na široký výběr kvalitní světové i české krásné literatury různých žánrů. Knihy s logem COSMOPOLIS napovídají, že čtenář drží v ruce beletristický titul, který i nadále udržuje vysoké standardy kvality. Logo nové značky v sobě nese více významů: hřbety stojících knih, živoucí město i rytmus. Značka tady přináší svým čtenářům knihy z celého světa a drží prst na tepu doby. Pestrou skladbu žánrů a stylů ostatně ilustruje nejen logo, ale i motto redakce beletrie – KNIHY PLNÉ EMOCÍ.

www.cosmopolis.cz



Palmknihy

PalmKnihy jsou největším a nejstarším obchodem s elektronickými knihami v České republice. Téměř dvanáct tisíc titulů od více než šest seti nakladatelství doplňuje také široká nabídka audioknih. Přehledný a intuitivní eshop umožňuje okamžitý a jednoduchý nákup e-knih, které můžete začít číst ještě dnes. Dostupnost všech formátů e-knih zajišťuje podporu všem zařízením, od čteček až po počítače nebo mobily. Na Palmknihách navíc najdete i stovky titulů zcela zdarma. Široký záběr slevových akcí učiní každou e-knihu dostupnou, díky předprodejům pak první stránky novinek ochutnáte mnohem dřív, než se kniha objeví na pultech.

www.palmknihy.cz

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli.

Martina Flasarová

Svět knih je pro mě místem, ve kterém můžu prožít miliony životů. (osobní blog)