Recenze: Myrmes – mravenci jsou chytřejší, než si myslíte
Nadechněte se a ponořte svoji hlavu do mraveniště. Nalevo je místnost dělníků, slyšíte to tepání? Napravo trénují vojáci se zbraněmi. A přímo proti vám, o trochu níže, je místnost s malými křičícími larvami. Starají se o ně chůvy. Mraveniště je takový živoucí svět, který vás dokonale pohltí. Právě takové je Myrmes.
V mraveništi se něco děje. Bzučí, jako bychom se dostali do úlu mezi včely. Od průzkumníků dorazila zpráva, že v těsném sousedství se objevilo druhé mraveniště nepřátelských modrých mravenců. Ti jsou známí svojí agresivitou a také tím, že žerou vlastní druh. Jsou to kanibalové.
Možná byste nikdy neřekli, jak jsou mravenci inteligentní a nám podobní. Jsou sice tisíckrát menší a lehčí, ale přesto uzvednou až padesátinásobek svojí váhy. Dokážete si představit, že byste se jen tak procházeli se svým vozem na rameni? Třeba i s nasazenou botičkou?
Jenže zatímco tato skutečnost je o těchto malých šimravých potvůrkách známá, dovedou mnohem víc. Například pro svoji potřebu chovají mšice jako domácí zvířata a ochraňují je před slunéčky sedmitečnými. Žijí sociálně v koloniích, které mají jasně danou hierarchii a především mají takzvanou kolektivní inteligenci.
A přesto dnes povolají do zbraně vás, abyste jim od modrých nepřátel pomohli. Budete velet nejen armádě, ale také celému chodu mraveniště. Možná se to zdá být jednoduché, jenže ve skutečnosti to tak vůbec není. Venku je to pro malé šestinohé běžce hodně nebezpečné.
Konečně tu máme hru Myrmes, která mnoho hráčů zaujala na loňském veletrhu Spiel 2012 v Essenu, kde jsme její kopii získali i my. A teď je čas na její recenzi. Jejím autorem je Yoann Levet a pěkné barevné ilustrace připravil Arnaud Demaegd. Myrmes vychází v produkci společnosti Ystari Games v Evropě a pod hlavičkou Rio Grande Games na kontinentu americkém. Českou verzi připravila letos na náš trh společnost ADC Blackfire.
Hra se ukrývá v krabici orientované na šířku. Na jejím víku najdete krásné barevné muchomůrky, pod nimiž jdou mravenci do boje. Jejich zástup je ale narušen kopcem, za nímž další postavy mizí. Nepochybujeme ale ani na chvíli, že jich jsou tam ještě další desítky, možná stovky.
Hodně zvědaví zvedáme víko a odkládáme jej stranou spolu s příručkou pravidel, která má pouhých sedm stran. To je trochu v rozporu s tolika komponentami. Možná nakonec Myrmes bude jednoduchou hrou..
Nejdůležitější ze všeho je herní plán znázorňující bojiště. Na něm najdete zelený palouček s jezírky, ale také hliněné a skalnaté oblasti. Všechno budete muset využít ke svému prospěchu a každý terén se vám bude k něčemu hodit. Kolem plánu se kroutí cestička z listí, která bude sloužit ke sledování vítězných bodů. V dolní části jsou pak čtyři čtverečky označující roční období a nahoře nějaká ovládací políčka – jedny šestiúhelné a druhé čtvercové. Jejich význam si vysvětlíme až za chvilku.
Teď musíme vycvakat řadu kartonových dílků. Nejzajímavější na první pohled jsou dílky tvořené ze dvou, tří, čtyř a pěti šestiúhelníků. Ty přichází ve čtyřech barvách – pro každého hráče sada 17 těchto dílků (modrá, žlutá, červená a černá barva). Při vycvakávání narazíte také na čtvercové dílky úkolů, bílé žetony potravy a univerzální dílky farem a subkolonií.
V barvách hráčů je toho ale mnohem víc. Kulaté žetony pro bodovací trasu a čtyři žetony tunelů jsou stále z kartonu, ale pak nastupuje do hry dřevo. Osm osmiúhelníkových sloupečků, pět malých kostiček a především osm plastových mravenců, kteří vám budou sloužit jako dělníci nebo vojáci.
Seznam doplňují barevné kostičky, které nepatří nikomu. Představují suroviny a také bílé larvy. Těch je nejvíc – třicet. Podobně s množstvím je na tom i zelené jídlo. Po patnácti kostičkách jsou zastoupená hnědá hlína a šedý kámen.
Každý z hráčů má připravenou také jednu herní desku s mapou mravenčí kolonie. Ta je rozdělena do několika místností propojených tunely. A ten poslední vede ven na povrch, což budete v partii také hojně využívat na průzkumy, ale především kvůli zisku potravy a surovin.
Na začátku partie si hráči rozeberou právě herní desku a všechny součástky ve svojí barvě. Trojici mravenčích chův (osmiúhelníkových sloupečků) položíte do školky, kterou najdete na hráčském plánu vlevo dole hned vedle šedé místnosti pro larvy. Malou larvu dostanete jednu a položíte ji do spodní řady v její místnosti. Celkem je zde patnáct pozic pro mrňavé mravenečky, o které se budou chůvy starat.
Vedle místnosti pro chůvy je ateliér, kde můžete vymýšlet různá vylepšení pro svoje mraveniště. Ten je úzce propojený s šestúhelníkovou částí na velkém herním plánu. K tomu se dostaneme podrobněji později. Vedle pak je zásobárna. V horní části mraveniště jsou ještě dvě opravdu důležité místnosti – kasárny vlevo a dělnická ubytovna vpravo (ta největší místnost). Právě sem na začátku partie položíte dvě figurky mravenců – své startovní dělníky.
Pak každý hráč umístí jeden východ z mraveniště na herní plán. Jeho místo je pro začátek pevně určené a každý z hráčů má svoje. Důležité je, že velikost prostoru, na kterém se partie nahoře odehrává, se liší podle počtu hráčů. Na desce je označená čarami a v pravidlech ji snadno a přehledně najdete vykreslenou pro všechny tři možné varianty (pro dva, tři a čtyři soupeře).
Příprava kolonie tím ale ještě neskončila. Vezmete svůj kulatý dřevěný žeton a položíte jej na ukazatel hloubky vašeho mraveniště. To začíná na nule a pod ním jsou další tři úrovně, kterých můžete dosáhnout postupem času. Tato sekce zabírá celou pravou část hráčské desky. Žeton s mravencem ve své barvě položí hráči na nulu na počítadle bodů.
Na herní plán položíte náhodně nalosované kartičky úkolů. Od každé ze tří úrovní budou dostupné dvě. Ostatní nebudou v této partii použity. Na předem dané pozice rozmístíte náhodně žetony kořisti (beruška, termit a pavouk). Pak hodíte třemi kostkami ročních období a podle barvy je rozmístíte do čtverečků v dolní části plánu. Do zimního místo kostky patří bílá figurka ukazující aktuální rok.
Kostky pak určují události, které se dějí na zemi nad mraveništi. Podle čísla položeného v chlívečku jara si hráči nastaví jednu svoji barevnou kostičku na stupnici ve své kolonii. Ta určuje, jakou výhodu mohou v průběhu svého aktuálního tahu využívat. Ostatní komponenty vytvoří zásobu vedle herního plánu, která vám bude pomáhat přečkat celé tři roky, které partie trvá.
Každé dlouhé období se dělí na čtyři období – jaro, léto a podzim jsou herní fáze, zatímco zima probíhá odlišně a zahrnuje nakrmení vašich mravenců nastřádaným jídlem. Hráči na začátku každého kola vyhodnotí událost pro dané období a mohou si ji upravit. Posunout kostičku mohou doleva nebo doprava na stupnici o tolik polí, kolik mají k dispozici larev. V prvním kole lze tedy přesouvat o jedno pole do stran. Události umožňují zlepšit příjmy nebo výsledky některých akcí v dalším průběhu tahu.
Poté si hráči vezmou své chůvy a rozmístí je po plánu tak, aby vychovaly nové mravence. Mohou tak získat nové dělníky, vojáky nebo larvy. Chůvy lze také poslat do ateliéru, kde se budou věnovat vylepšení atmosféry celého mraveniště. Různé typy mravenců vyžadují také odlišné počty chův a záleží pouze na hráčích, jak je mezi místnosti rozdělí. A ihned si tyto postavičky (nebo larvy) do svých místností rozdělí a mohou je použít.
Nyní je čas vydat se do práce s dělníky. Ti se mohou věnovat buď blahu mraveniště nebo vyrazit na povrch. Dělníci pracující v mraveništi přináší larvu, jídlo, hlínu nebo kámen. Jakmile ale vyrazí tunelem na sluneční světlo, nemohou se už vrátit. Místo toho přichází do hry takzvané feromony, kterými jejich figurku nahradíte, až dorazí do svého cíle.
Mravenci mají pevně danou největší vzdálenost, kam mohou od svého tunelu dorazit. Po cestě mohou zkusit získat potravu z bílých žetonů hmyzu. K jejich poražení ale potřebujete vojáky, které po použití odhodíte. Získáte ale obvykle i zásobu jídla nebo dokonce i vítězné body. Pokud vám ještě zbývají s dělníkem pohyby, můžete je dokončit.
Na konci své cesty místo jeho těla umístíte feromon. To je jedna z destiček složených z osmiúhelníků ve vašich barvách. Velikost, kterou můžete položit závisí na úrovni kolonie. Za její položení dostanete okamžitě vítězné body a navíc na ni položíte kostičky surovin ze společné zásoby, které pak budete moci získat v průběhu sklizně. Typ kostičky je určen povrchem, na němž se feromon nachází. Feromony můžete také odstraňovat a to nejen soupeřovy, ale i svoje. I k tomu potřebujete dělníka.
Poté můžete ze všech úrodných feromonů (které ještě mají nějaké kostičky) sklidit. Z každého můžete odebrat právě jednu surovinu a dát si ji do zásoby mraveniště. Pak následuje poslední velká akce, kterou je návštěva ateliéru. Za každou chůvu a patřičné množství surovin můžete provést jednu akci – vylepšit mraveniště o jednu úroveň, najmout jednu novou chůvu, vytvořit nový tunel z mraveniště na povrch nebo splnit jeden z dostupných úkolů.
To je poslední místo, kde se ještě při vysvětlování zastavíme. U šestice úkolů se totiž liší bodový zisk pro prvního a další hráče. Všichni, kdo už mají úkol splněný, totiž dostávají vítězné body znovu ve chvíli, kdy jej splní následující soupeř.
Na konci každého roku pak musí hráči zahodit pevně daný počet kostiček jídla. Není tedy určený počtem mravenců, ale víte jej dopředu. Jakmile skončí rok číslo tři, vítězí hráč, jehož žeton na stupnici vítězných bodů došel nejdále.
Myrmes vypadá na první pohled jako složitá hra se spoustou akcí a možností. A opravdu je na tom něco pravdy. Jenže ve skutečnosti je vše úžasně propojené a jakmile ji jeden hráč zná, rychle ji naučí i ostatní. Všechno zde dává smysl a parádně do sebe zapadá.
Jen bohužel samotné téma není s mechanismy tak pevně propojené, jak by se mohlo na první pohled zdát. Ano, pokládání feromonů, hloubení mraveniště, larvy i dělníci. Všechno to parádně sedí. Jenže stejně tak by na hru bylo možné aplikovat i nějaké jiné téma. Naštěstí to není až tak zásadní a do očí bijící jako u některých jiných strategických euro her. Tady si opravdu budete budování mraveniště užívat i se svými šestinohými poddanými.
Základem úspěchu je přemýšlení a plánování. Bez těchto dvou věcí budete v Myrmes ztracení. První partie je trochu chaotická, než se zorientujete ve všech těch provázanostech a zjistíte spoustu věcí, které byste udělali příště jinak. Ale pak už začnou krystalizovat mechanismy a vy si začnete užívat partii tak, jak byla vymyšlená.
Naštěstí cest k vítězství a ke sběru vítězných bodů je dostatek. Sice musíte chtě nechtě sbírat živiny pro mravence a vystupovat ven, mnohé rozvržení činností je čistě na vás a vašich rozhodnutích. Široká volba akcí je ovšem také příčinou strategické náročnosti hry. Proto je vhodná spíš pro starší děti od dvanácti let.
Velice těžký je také management surovin. Nikde v pravidlech není napsané, jestli se limit spižírny (čtyři a později šest kostiček) vztahuje také na jídlo, ale myslíme si, že ano. Musíte tedy velice pečlivě promýšlet, čím si svoji malou zásobárnu zaberete. Jinak budete postavení na konci kola před těžký úkol některé kostky zahodit.
A co znovuhratelnost? Začáteční tunely jsou dané a o náhodu se starají jen odlišné úkoly, rozmístění kořisti a házení kostkami období na události. Stačí to? Víceméně ano. Právě ty úkoly, které přináší velké množství bodů, jsou zárukou toho, že partie si nejsou podobné jako vejce vejci. Přesto sledujete stejné cíle a v případě totožného startovního místa budete feromony umisťovat na povědomá místa. Ale určitého dojmu opakování se nezbavíte, ačkoliv lov a napadání soupeřových farem zajistí napětí i v budoucích partiích.
Díky variabilnímu hernímu plánu je partie zábavná ve všech počtech hráčů. Čím víc kolonií se ale na pláně pohybuje, tím je souboj konfliktnější, protože jídla na povrchu je pouze omezené množství. S narůstajícím počtem hráčů se zvyšuje i herní doba, která ve více než dvou hráčích zaručeně překročí hodinovou hranici.
Rozložená hra působí skvělým dojmem. Všechny ilustrace se krásně doplňují, nejsou přeplácané a vytváří kompaktní celek. Zážitek pak doplňují postavičky mravenců, které potěší oči ještě mnohem víc. Ačkoliv ve skutečnosti je příliš využívat nebudete.
V čem Myrmes ale opravdu vyniká je úžasně přehledné grafické zpracování a ikonografie. Jakmile se jednou pravidla hry naučíte, grafika vám je bude nenásilným způsobem připomínat. Všechno je na první pohled jasné a parádně zpracované. Tady je třeba smeknout klobouk před autory, protože podobně perfekcionisticky popsaný herní plán jsme ještě neviděli. Navíc to vůbec nenarušuje vizuální dojem.
Myrmes je strategickou hrou, která se rozhodně povedla. Jejím hlavním nedostatkem je menší variabilita mezi jednotlivými partiemi. Ovšem cest k vítězství je poměrně dost a v každém souboji budete plnit jiné úkoly a tedy bojovat o dosažení jiných cílů s vaší kolonií. Nakonec si tedy Myrmes opravdu užijete a může za to i krásné zpracování. Založíte si i vy vlastní mravenčí kolonii.
Slovní hodnocení:
Myrmes je strategická hra, ve které vás udupou tisíce malých mravenčích nožek. Ale vy se postavíte, naplánujete všechno k jejich největší spokojenosti a na konci se oženíte s jejich královnou. Nebo to je konec jiné pohádky? Jednu jistotu ale máme. V této hře se staráte o chod mraveniště. Vaší základní pracovní silou jsou chůvy, které se starají o larvy, pomáhají vychovat nové dělníky a ještě vám pomohou rozvíjet a plnit úkoly vašeho mravenčího domečku. Až se vám takoví dělníci narodí, můžete je vyslat na povrch, kde budou rozšiřovat vaše teritorium. Zpět už se nevrátí, ale za sebou zanechají feromony, ze kterých vám v následujících kolech budou plynout příjmy surovin. Právě za ně pak můžete provádět další věci a plnit dlouhodobé cíle. Na cestě vám budou klást překážky události v každém kole a také obživa na konci každého roku. Náhodu ale můžete upravit, pokud máte dostatek larev a událost pak změníte na jinou, která se vám víc hodí. A k vítězství se můžete dopracovat více cestami. Celkově je tak Myrmes velice propracovanou hrou, ale téma není pevně svázané s hrou a klidně mohlo být i jiné. Ovšem na druhou stranu je mraveniště perfektní volba. Bohužel partie se od sebe liší jen vašimi rozhodnutími a dostupnými dlouhodobými cíli a budou vám tak připadat hodně podobné. Přes tyto nevýhody je ale Myrmes povedenou strategií, která určitě nezklame náročnější hráče.
Obsah hry:
hlavní hrací plán
4 hrací plány hráčů
3 kostky
figurka prvního hráče
ukazatel roku
20 žetonů úkolů
110 kostiček
18 žetonů kořisti
8 dílků kolonií
8 dílků mravenčích farem
32 dělníků/vojáků
16 ústí tunelu
4 bodovací žetony
32 chův
64 dílků feromonů
česká a slovenská pravidla
Klady:
+ náročná euro strategie
+ propracovaní pomocníci v průběhu partií
+ rozvíjíte mraveniště, abyste vyrazili na povrch
+ náhodné události lze ovlivnit a upravit
+ hodnota na výživu kolonie je daná předem
+ figurky mravenců
+ několik hloubek mraveniště poskytuje postupně lepší možnosti
+ hodně cest k získávání bodů
+ zmenšení plánu pro méně hráčů zaručuje podobné zážitky ve všech počtech
+ kompletně česky
Zápory:
– téma je propojeno s mechanismy jen povrchně
– působí složitěji, než ve skutečnosti je
– jednotlivé partie jsou hodně podobné
Název hry: Myrmes
Autor: Yoann Levet
Grafik: Arnaud Demaegd
Vydavatel: Rio Grande Games
Distributor: ADC Blackfire
Rok vydání: 2012, v češtině 2013
Počet hráčů: 2 – 4
Doporučený věk: od 13 let
Hrací doba: 60 – 90 minut
E-shop: http://eshop.blackfire.cz/x82322/myrmes