Neděle, 8.9.2024

Recenze audioknihy – Policie

Jo Nesbo: PolicieKam zmizel Harry? Kde se ten opilec toulá?” začnete se ptát, když si jeho bývalý policejní sbor neví rady s třetí brutální vraždou svých kolegů, policistů. Tyto vraždy mají jeden společný rys. Byly spáchány na místě dříve neobjasněné vraždy. Hledáte, pátráte, Harry ale nikde. A pak vám to dojde. Na nemocničním pokoji se nachází pacient v kómatu, kterého obestírá mnoho tajemství, má celodenní ochranku před pokojem a když o něm mluví, jakoby se všichni báli vyslovit jeho jméno.

Jedné noci si bdělý důstojník, který má právě službu, dojde pro kávu a cítí značný neklid. Je něco špatně? Ano je. Zatímco se probouzí z neklidného, uspávacím práškem v kávě podpořeného spánku, pacient je mrtev. Infarkt. Opravdu jde o přirozenou smrt? Vždyť se zdálo, že tam někdo musel být! Zadržíte dech, protože už jste museli svojí napětím ostřílenou myslí vydedukovat, že jde o Harryho. A pak přijde ona úleva. Není to Harry. Je to bývalý drogový boss, kterého měl Harry připravit o život už v minulé knize.

Důležitými postavami tohoto dílu jsou naši staří známí. Dnes už vrchní policejní náčelník Michael a jeho věrný pes Trols, momentálně postavený mimo službu. Přesto doufající, že se o něho jeho páníček Michael postará a dostane ho zpět do aktivní služby.

Občas se vám udělá až špatně, co tihle dva dokáží vymyslet za špínu, jen aby se dobrali k vyšší pozici, k vyšší moci. Teda po moci a postavení prahne Michael, a Trols je rád, že mu může věrně sloužit. Občas máte přitom takový divný pocit. Jsou snad oni zdrojem všeho zla?

Harry se objeví. A to na místě, na kterém bychom ho rozhodně nečekali. Zcela výjimečně, a možná proto, že jde o zakončení série o Harrym Hole, se tomuto drsňákovi dostaneme trochu pod kůži. Čekají ho značné životné změny. Ať už radostné nebo ty, které ho položí na lopatky, když přijde o nejlepšího parťáka a kamaráda.
Kolik policistů, kolegů a kamarádů bude muset ještě zemřít, než Harry nabere vzduch do plic, zapojí veškeré mozkové závity a konečně mu dojde motiv vražd a tím se dostane i k tomu, kdo za nimi stojí?

Motiv tak velkolepě poskládaných vražd je na můj vkus lehce malicherný. Ale co je malichernost v chorobné duši masového vraha? Každý má trochu jiný práh pomstychtivosti, pro který je ochoten a schopen udělat cokoliv.
Audioknize dodává na zajímavosti a přitažlivosti hlas, kterým je namluvena. Hlas Hynka Čermáka. Já mu prostě ty emoce, které do četby vkládá, věřím.

Když to shrnu: Jo Nesbo nezklamal. To u mě ani tento fantastický spisovatel nemůže. Takže teď se smířím s tím, že Harry je minulostí a budu se těšit na novou sérii Krev na sněhu. Snad má vyjít ještě letos.

Jak říkával Harry, sériový vrah je jako bílá velryba. A sériový vrah policistů je bílá velryba s růžovými puntíky. Nenajdeš dva takové.

Na místech, kde byli v minulosti spáchány dosud neobjasněné zločiny, jsou nalezeni mrtví jejich vyšetřovatelé, kteří byli zavražděni stejným způsobem jako původní oběti. Ve speciálním týmu se scházejí samí „staří známí“: Beáta Lonnová, Katrine Brattová, Bjorn Holm a psycholog Stale Aune. Ale někdo jim chybí… V nemocničním pokoji kdesi v Oslu zatím oddychuje těžce raněný pacient v kómatu, jehož přísně tajnou identitu nezná ani neustále přítomná stráž.

Jo Nesbø (* 1960)

Norský spisovatel a hudebník, původním vzděláním ekonom a finanční analytik, zpočátku pracoval jako makléř a novinář. ?V roce 1997 odstartoval jeho literární dráhu právě kriminální román Netopýr, první detektivka, v níž vystupuje osobitý a nekonvenční kriminalista Harry Hole. Svému autorovi přinesla kniha okamžitý úspěch, Nesbø za ni obdržel Rivertonprisen, cenu udělovanou Klubem Riverton za nejlepší literární či dramatický počin s kriminální tématikou, a Glasnøkkelen (Skleněný klíč), skandinávskou cenu za nejlepší kriminální román. V češtině zatím vyšly jeho knihy Nemesis (2011), Pentagram (2011), Lovci hlav (2011), Spasitel (2012), Sněhulák (2012), Netopýr (2008 a 2013), Švábi (2013), Levhart (2013), Červenka (2005 a 2014), Přízrak (2014), Policie (2015) a Krev na sněhu (2015).

Hynek Čermák (* 1973)

Absolvoval herectví na pražské DAMU v roce 1995. Hrál v řadě českých divadel, mimo jiné v divadle J. K. Tyla v Plzni, Divadelním spolku Kašpar, CD 94, Divadle v Řeznické, Středočeském divadle Kladno, Národním divadle a také v Městských divadlech pražských, kde byl v angažmá celkem dvakrát, poprvé v devadesátých letech (v divadle Rokoko) a pak v letech 2006-2010; momentálně je členem souboru Dejvického divadla. Objevil se také v řadě televizních inscenací či v seriálech jako Zdivočelá země, Nemocnice na kraji města po dvaceti letech, Četnické humoresky, Poslední sezona, Okresní přebor, Cirkus Bukowski, Až po uši i ve filmech …a bude hůř, Taková normální rodinka, Kajínek, Nevinnost, Muži v naději, Czech Made Man, Svatá čtveřice, Ve stínu, Něžné vlny, Díra u Hanušovic a dalších. Kromě herectví se Hynek Čermák věnuje i jiným uměleckým profesím, jako například divadelní a filmové režii.

Název:                  POLICIE
Autor:                    Jo Nesbø
Interpret:               Hynek Čermák
Režie:                   Jitka Škápíková
Délka:                   14 hodin a 4 minuty

Katalogové č.:     AK049
EAN:                     8594169480497

[[iframe width=”100%” height=”166″ scrolling=”no” frameborder=”no” src=”https://w.soundcloud.com/player/?url=https://soundcloud.com/onehotbook/jo-nesbo-policie-cte-hynek-cermak-audiokniha-onehotbook-demo&auto_play=false&color=ec0515&theme_color=00FF00&show_artwork=true”]][[/iframe]]

Jo Nesbo: Policie