(Pod)volení
recenze audioknihy: Podvolení
Myšlenka muslimské (nad)vlády v Evropě je díky syrským, afghánským, iráckým a dalším uprchlíkům, kteří denně po tisících připlouvají k řeckým či italským břehům, aktuální obavou mnohých. Lidé se bojí střetu tak odlišných kultur a zejména náboženství. Bojí se islámu. Při vyslovení tohoto slova se obvykle takřka všem vybaví krutý, fanatický spolek teroristů či sebevražedných atentátníků, v lepším případě pak rozdílnost zejména v právech žen.
Ačkoli… není to jen o úhlu pohledu a zvyku? Michel Houellebecq v kontroverzním díle s názvem Podvolení předkládá i příklady, kdy by si mnozí – tedy vlastně všichni muži – polepšili, zavládl-li by islám!
Hlavním hrdinou díla je osamělý intelektuál, čtyřicátník přednášející na Sorbonně, jenž se životem protlouká střídáním milenek z řad studentek. Jeho hlavním problémem je, že svého intelektuálního i kariérního vrcholu dosáhl až příliš brzy. Již jako doktorand exceloval ve své osmisetstránkové disertační práci o spisovateli Jorisi Karlu Huysmansovi, se kterým také často ve svých myšlenkách rozmlouvá, a podobně rychle pokračoval i v univerzitní kariéře.
Hlavním dějovou linkou je příběh politický, líčící situaci v Paříži v předvečer voleb i situaci po nich. Po mnoha letech neustále se střídajících stejných politických stran se k moci, samozřejmě k velkému úžasu všech, nakonec dostává strana muslimská. Hlavní postava z pozice intelektuála vede mnohé dialogy se zasvěcenými o tom, co by tato změna mohla znamenat. A to nejen v oblasti školství, kde se pohybuje a o kterou muslimská strana jeví velký zájem, neboť je pro ni klíčem k ovládnutí společnosti a budoucnosti, ale i v oblasti privátního života, čehož je posléze svědkem.
Podvolení, mnohými diskutovaná satira, jež vyšla koncem loňského roku, byla pro mě osobně audioknihou hůře poslouchatelnou. Ne, že by se jednalo o špatný nebo nudný příběh, ale dílo obsahuje mnohé pasáže, kde sledujeme volně plynoucí myšlenky hlavního hrdiny (nedějové, filozofické), nebo jeho přemítání nad životem spisovatele Huysmansa, a to vyžaduje skutečné soustředění a zálibu v politických tématech (jež já osobně moc nemám).
K pozitivům audioknihy jednoznačně patří skutečně aktuální téma, ale také interpret – načtení se ujal vynikající herec a dabér Igor Bareš. Dílo rovněž obsahuje zábavné líčení osobního života hlavní postavy včetně popisů pikantních scén z jeho soukromého života, což dílo celkově příznivě odlehčuje a dává alespoň na chvíli oddechnout v potřebě soustředění.
Autor je známým provokatérem. Z úvah jeho hlavního hrdiny ale jasně vyplývá, že je rovněž velmi inteligentní. Kromě názorů, všeobecného, zejména politického a náboženského přehledu používá mnohá cizí slova, jenž mimochodem také představují prvek činící chvílemi problémy v porozumění.
Jak nejspíš z výše uvedeného vyplývá, zkouškou mého soustředění byl obtížnější jazyk, filozofické úvahy a vlastně i samotné delší politické debaty. Tedy v podstatě většina děje. Části z osobního života hlavní postavy naopak v poslouchání představovaly relax. Příklady zavedení „nových pořádků“, tedy při nové vládě s muslimskou stranou v čele, se taktéž poslouchaly velmi dobře. Jednalo se o změny tak dalekosáhlé a tak výrazné, že se aktuálně zdají v podstatě až nereálné. Ale kdo ví…
Velkým plusem audioknihy byl pro mě školený interpret, pan Bareš, kterého mám jako herce velmi ráda. Má pěkný přednes, příjemnou barvu hlasu, čtením hraje, ale zbytečně nepřehrává. Audioknihu nahrával právě v době, kdy v Paříži došlo k teroristickým útokům. Pro něj tedy jistě mohla mít až hrůzně reálnou atmosféru.
Závěrem mohu shrnout, že audiokniha stojí za poslech, ale asi nebude sedět každému. Faktem také zůstává, že obsahem jde o dílo složitější, dle šéfredaktora Odeonu Jindřicha Jůzla pak dokonce o dílo literárně nezdařilé1.
Ač nelehká a plná kontroverzí prodává se podle informací žebříčku vydavatelství OneHotBook audiokniha (i kniha) velmi dobře. Osobně bych titul doporučila spíše jako mluvené slovo, protože pod taktovkou zkušeného režiséra Michala Bureše nic špatného snad ani vzniknout nemůže. Myslím, že právě doplňující hudba, znělky, zvuky v pozadí a skutečně kvalitní načtení knize hodně přidaly na atraktivitě a celkové stravitelnosti. Uvidíte. Tedy vlastně uslyšíte. A já se zatím jako ateista budu modlit, abychom se v naší stále ještě zejména křesťanské Evropě takového “nového pořádku” nedočkali…¨
Moje subjektivní hodnocení je tentokrát 75 %.
Anotace:
Francie, rok 2022. V prezidentských volbách vítězí kandidát strany zvané Muslimské bratrství, které ostatní partaje podpoří, aby se prezidentkou nestala šéfka extrémně pravicové Národní fronty. Muslimská vláda za svou prioritu považuje pouze školství a vzdělávání, protože jde o základ, díky němuž lze dosáhnout absolutní proměny společnosti, jejímž základním kamenem se znovu stane rodina a patriarchát jako „logický“ důsledek tradiční morálky. Celou situaci glosuje mizantropický akademik bez pevných vztahů k lidem ve svém okolí (donedávna však – zásluhou studentek a prostitutek – alespoň s pravidelným sexuálním životem), ale až po uši v krizi z nedostatku pocitu smysluplné existence.
Autor:
Michel Houellebecq (* 1958)
Jeden z nejvýznamnějších současných francouzských spisovatelů vystudoval lycéum v Meaux a Vysokou školu zemědělskou. V 80. letech se věnoval poezii a trpěl depresemi, které utápěl v alkoholu. Na počátku 90. let napsal biografii amerického autora hororů H. P. Lovecrafta a svou románovou prvotinu Rozšíření bitevního pole (1994). Následoval druhý román Elementární částice (1998), který ho rázem vynesl na francouzské literární nebe. Příběh dvou čtyřicátníků žijících ve světě masturbace a peep show pobouřil vládnoucí generaci osmašedesátníků a vyvolal senzaci. Získal za něj dvě ceny: Velkou národní literární cenu pro mladé talenty a Listopadovou cenu. Ještě větší pobouření vyvolala třetí kniha Platforma (2001), za kterou obdržel Mezinárodní dublinskou cenu Impac. Čtvrtý román Možnost ostrova (2005) se dočkal i filmového zpracování, přičemž režie filmu s názvem La Possibilité d’une île se ujal sám autor. Za další románové dílo Mapa a území (2010), v němž neváhal “zabít” postavu spisovatele jménem Michel Houellebecq, obdržel Goncourtovu cenu. Zatím poslední próza, satira Podvolení (2015) díky svému kontroverznímu námětu u čtenářů i kritiky opět vyvolala rozporuplné reakce, ale zároveň se takřka okamžitě stala titulem, který je “třeba znát”.
Z prvního manželství má syna Etienna (* 1981), ale svazek se rozpadl již po roce vztahu. Znovu se oženil až v roce 1999.
Účinkující:
Igor Bareš (* 1966)
Studoval JAMU v Brně, přičemž občas hostoval v Divadle bratří Mrštíků. Později se stal postupně členem činohry Mahenova divadla a souboru Národního divadla v Brně. Od roku 2002 je na volné noze. Filmoví diváci jej znají např. ze snímků Výlet, Sluneční stát, Hezké chvilky bez záruky, Muži v říji, Největší z Čechů, Hořící keř, Fair Play a dalších. Zahrál si též v množství televizních inscenací i seriálů: Četnické humoresky, Detektiv Martin Tomsa, Zdivočelá země, Krev zmizelého, Strážce duší, Hraběnky, Pojišťovna štěstí, Horákovi, Případy 1. oddělení, Život a doba soudce A. K., První republika… Vedle herectví se věnuje i dabingu.
Název: Podvolení
Autor: Michel Houellebecq
Interpret: Igor Bareš
Délka: 7 hodin a 2 minuty
Katalogové č.: AK087
EAN: 8594169480879
Vydavatel: OneHotBook
E-shop: stáhnout koupit CD
Vydavatelství OneHotBook – vydává audioknihy současných světových a českých autorů i moderní literární klasiku a osobitou tvorbu pro děti s kompletní profesionální produkcí zahrnující dramaturgii, režii, hudbu, postprodukci a design. Audiokniha v jejich podání není pouhým převyprávěním knihy, ale interpretačním uměním vzniklým za spolupráce režisérů s pečlivě vybranými herci; zvukovou adaptací, jejíž náladu podkreslují atmosférické zvuky i ruchy a původní skladby vytvořené na míru daného díla.
Mezi autory OneHotBook patří například Kateřina Tučková, Tereza Boučková, Jaroslav Rudiš, Jiří Šulc, Jiří Hájíček, Vilma Kadlečková, Petra Soukupová, Evžen Boček, Stieg Larsson, Jo Nesb?, Jussi Adler-Olsen, Peter May, Henning Mankell, Lars Kepler, David Mitchell, Haruki Murakami, Gillian Flynn, Lyndsay Faye, Tom Robbins a další.