Olympijský dvouplošník se představí na Aviatické pouti v Pardubicích
V letovém programu každé správné airshow se střídají dynamické ukázky s těmi klidnějšími, při nichž divák neobdivuje ani tak výkon leteckých motorů, ale o něco více se může věnovat sledování ladného pohybu létajících aparátů po obloze. Stejně tak tomu bude i ve více než pětihodinovém letovém programu letošní Aviatické pouti, která se uskuteční ve dnech 2. a 3. června na letišti v Pardubicích.
Mezi ta klidná čísla se jistě zařadí vystoupení trojice legendárních dvouplošníků Bücker, které nám blíže přiblíží Jan Rudzinskyj z organizačního štábu Aviatické pouti. Ten je zároveň velkým příznivcem a pilotem těchto historických skvostů. „Tyto německé dvouplošníky mají svůj původ v polovině třicátých let v Německu a následně se rozšířily do řady států světa. Jistě je zajímavé, že mají i přímou vazbu na československý letecký průmysl, protože již v roce 1936 se firma Tatra ve Studénce stala prvním zahraničním výrobcem produkujícím cvičný typ Bücker 131 v licenční výrobě. Další výroba na našem území probíhala v době protektorátu v podniku Aero a tam následně pokračovala v prvních poválečných létech.
V letové ukázce se předvedou dvě verze cvičných Bückerů. Červený stroj pochází z licenční španělské výroby a je poháněn plochým motorem Lycoming, který dává patřičný výkon k zalétání efektní akrobacie, o jejíž předvedení v podání Miroslava Červenky nebudou diváci Aviatické pouti ochuzeni. Modrý dvouplošník má původ v polské novovýrobě z počátku tohoto tisíciletí a je součástí sbírky Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi. Třetí dvouplošník Bücker se představí na statické ukázce. Bude se jednat o krásně zhotovenou UL repliku poválečného provedení Aero C-104 v originálním vojenském zbarvení. Na pardubické obloze se ve skupině však objeví Bückery tři. Tím třetím se stane akrobatický jednomístný speciál Bücker Bü 133 Jungmeister poháněný hvězdicovým motorem. Právě s akrobatickými Jungmeistery se němečtí piloti zúčastnili leteckých soutěží konaných u příležitosti berlínské olympiády v roce 1936. Olympijské kruhy nese i vystupující stříbrný stroj s poznávací značkou G-BUTX a je zajímavý také tím, že se jedná o jeden z mála zachovalých letuschopných originálních Jungmeisterů z původní německé výroby, který továrnu opustil v roce 1937 a je stále schopný plné akrobacie. Také o ni nebudou návštěvníci Aviatické pouti ochuzeni.“
Pro veřejnost bude pardubické letiště otevřeno ve dnech 2. a 3. června vždy od 8 hodin a vedle letových ukázek na ně čeká i bohatý pozemní program s velkým množstvím rozličných aktivit pro děti.
www.aviatickapout.cz