Odvržení
V roce 2024 vydalo nakladatelství Laser antologii hororových povídek inspirovanou dobou covidové pandemie, jejímž společným znakem se pro mnoho lidí stala izolace a osamění v důsledku karantén a protiepidemických opatření. Sestavil ji britský spisovatel a editor Dan Coxon, přičemž se mu podařilo shromáždit 20 povídek od zkušených a v řadě případů i renomovaných autorů (Brian Evenson, Owl Goingback, Ramsey Campbell, Laird Barron).
Podařilo se jim zachytit různé příčiny a aspekty osamění, izolace a vykořenění: jinakost, odmítnutí, věznění, nemoc, duševní úchylky, toxický vztah, nejrůznější apokalypsy. Nalezneme zde různorodé podoby vyprávění, v některých povídkách převažuje akce, jinde atmosféra a pocity, některé se blíží až eseji.
Jak už jsem na tomto místě uváděl vícekrát, v antologii málokdy čtenáři sednou úplně všechny povídky, nejinak je to i zde. Nemusí se vždy jednat o projev nedostatečné kvality, záleží i na vkusu a zálibách toho kterého čtenáře. Důležité je také, jakým formálním, dějovým nebo myšlenkovým nápadem se autoři blýsknou, aby to nebylo už stokrát přežvýkané sousto.
Na začátek antologií se obvykle dávají vějičky, které se umožní čtenáři zakousnout. U mě se to tentokrát podařilo. Povídka Alison Littlewoodové Dítě sněhu o osamění a šílenství daleko na severu mě rozhodně oslovila, už proto, že samota a věčná zima mě děsí. Oblíbené téma nic netušící oběti podivných lidových obřadů pak rozvíjí hned následující povídka Marka Morrise Přátelé až nadosmrti. Možná není úplně nejnápaditější, ale bavila mě. Zaujala mě i třetí povídka, Osamělá poutnice A. G. Slattera o osobitě podaném toxickém vztahu. Zato Osamělý střelec Jonathana Maberryho na mě zapůsobil jako vytržená kapitola z typického zombie románu, dobře stylizovaná, ale jinak ničím zajímavá, podobná jako vejce vejci stovkám jiných. O to zábavnější mi přišlo poněkud intimnější pojetí zombie tématu v povídce M. R. Careyho Druhá šance. Snad nejdokonalejší osamění a odlidštění pak přinesl Brian Evenson ve své povídce V péči. Z dalších textů mě zaujala psychologicky laděná povídka o smutném údělu rodiny léčitelek a kouzelnic Jsme, jaké jsme (Chikodili Emelumadu), zoufalství rodiny obklíčené zombie (Joe R. Lansdale: Dlouhý nebohý den), samota plná nejistot, pochyb a úzkostí (Marian Womack: Připravená, nepřipravená), osobitá, indiánskou mytologií obohacená historie jedné pandemie (Owl Goingback: Čistá krev), osamělost a šílenství editora v podivném domě (Ramsey Campbell: Slepý dům), postapokalyptické drama Přes most Tima Lebbona i podobně laděný Oheň nad námi, oheň pod námi Lisy Tuttle a zejména nesmírně vtipné a nápadité Podivné odloučení Molly McMarshallové od Gwendolyn Kiste. Další texty už šly tak trochu mimo mne, nicméně jich byla menšina.
Pozitivem jsou jistě kvalitní překlady, jejichž autory jsou Dana Krejčová, Aleš Procházka, Roman Tilcer a Milan Žáček.
Za největší a poněkud překvapivý nedostatek knihy bych označil chybějící písmena takřka na každé druhé stránce, kdy si člověk musí daná slova doslova domýšlet, stejně tak slitá jména spisovatelů v závěrečných medailoncích. Z vlastní zkušenosti vím, že vždycky nějaká drobnost uteče, ale tady toho bylo snad až příliš.
Jinak antologii rozhodně doporučuji, ovšem opět s tím, že každý čtenář si své favority musí nalézt sám.
Název knihy | Odvržení Hororová antologie |
Autor | antologie |
Žánr | horory, povídky |
Nakladatelství | Laser |
Rok vydání | 2024 |
Počet stran | 416 |
ISBN | 978-80-242-0733-9 |
![]() | www.knizniklub.cz |
![]() | www.databazeknih.cz |
Nakladatesltví Laser (původně Laser-books) se zaměřuje na sci-fi a fantasy. Bylo založeno v roce 1990 a patří tak k nejstarším českým specializovaným nakladatelstvím. Má hlavní zásluhu na popularizaci žánru “New weird” na českém trhu. V jeho nabídce najdete hlavně jejich knihy ze světa Star Treku.