Nejaerodynamičtějším produkčním vozem je elektromobil z Nizozemska
Bývaly doby, kdy aerodynamika automobilů zajímala téměř výhradně závodní inženýry. V časech, kdy jsou nejžádanějšími vozy už z principu neaerodynamická SUV by se člověk skoro divil opaku. To by tu ovšem nesměly být elektromobily…
Právě elektromobily a jejich omezený dojezd podtržený dlouhou dobou nabíjení jsou důvodem, proč se koeficient odporu vzduchu Cx začal více řešit. Dobrá aerodynamika vozu vážně dokáže znatelně ovlivnit množství energie potřebné k pohybu automobilu vpřed. Zatímco půllitr na spotřebě naftového nebo benzinového vozu nechá většinu lidí v klidu spát, dojezd elektromobilu zvýšený o padesát či více kilometrů bez nutnosti vůz osadit větší a těžší baterií už je (nejen) marketingově zajímavá věc. Právě u elektromobilů si tak výrobci dávají na aerodynamice záležet. Vždyť třeba Tesla Model 3 dosáhla v měření koeficientu aerodynamického odporu Cx výsledku 0,23. Lucid Air se dostal o další dvě desetiny níže a Mercedes-Benz EQS stáhl koeficient odporu vzduchu dokonce na hodnotu 0,20. To však není nic proti novému nizozemskému počinu.
Lightyear 0
Holandský start-up Lightyear představil koncept aerodynamického elektromobilu nabíjeného solární energií již v roce 2019. Produkční verze spatřila světlo světa letos a v tomto roce se mají ze svých vozů začít těšit i jejich první majitelé.
Velký sedan je kompletně zaměřený na ekologii, udržitelnost a nízkou spotřebu. Střechu i kapotu má pokrytou solárními panely. Ty jsou v ideálních podmínkách schopny dobíjet výkonem lehce přes 1 kW. To samozřejmě na kompletní dobíjení nestačí. Výrobce však deklaruje, že při určitém způsobu užívání se toto auto bez zásuvky obejde mnoho dnů a týdnů. Lepší představu však dostanete, když zjistíte, že po hodině stání na přímém slunci dokáže auto ujet asi 10 kilometrů.
Akumulátor o kapacitě 60 kWh má údajně stačit k dojezdu 625 km podle normy WLTP. To znamená skutečně vysokou efektivitu. Za ní nestojí jen skvělá aerodynamika, ale například i poměrně nízká hmotnost. Velký sedan váží jen 1575 kg, což není moc ani mezi konvenčními vozy podobné velikosti, natož mezi elektromobily. Vše podtrhují speciální úzké pneumatiky speciálně vyvinuté firmou Bridgestone. Výsledkem má být spotřeba na úrovni 10,5 kWh na 100 km.
Interiér pětimístného a pětimetrového vozu se nese dále na podobné vlně. Je kompletně veganský a eco-friendly. Na palubě najdete umělou kůži se základem z rostlin. Použité látky byly vyrobeny z recyklovaných PET lahví. Prakticky smýšlející řidiče pak potěší zavazadlový prostor o základním objemu 640 litrů. Co potěší už méně, to je pořizovací cena. Ta má startovat na 250 tisících eur, tedy nad šesti miliony korun. Z toho asi prodejní trhák nebude.
Rekordy
Zpátky ale k aerodynamice. Hodnotu aerodynamického rekordmana mezi produkčními vozy – elektromobilu Lightyear 0 vám stále dlužíme. Činí 0,175. Tím se významně blíží k nejaerodynamičtějšímu elektromobilu vůbec. Unikátní hodnota Cx 0,17 patří konceptu Mercedes-Benz EQXX. Ten i díky ní dokázal zdolat vzdálenost 1000 km na jedno nabití. O tom, jak složité je zlepšovat aerodynamiku automobilů svědčí několik dalších rekordů. Dodnes je jedním z nejaerodynamičtějších produkčních vozů historie Tatra 77A z roku 1939. Součinitel odporu vzduchu Cx u ní dosáhl 0,21. Historický rekord napříč automobilovými kategoriemi drží specifický Ford Probe V Concept. Hodnotě Cx 0,137 se v posledních letech přiblížil jedině Lightyear 0. Ten se však na rozdíl od Fordu dočkal i sériové výroby.