Smutný život „nabarveného ptáčka“
recenze audioknihy Nabarvené ptáče
Druhá světová válka je obdobím, které mnoho z nás fascinuje a poutá svými drsnými příběhy a osudy některých lidí. V jiných vyvolává spoustu otázek a v dalších pak nahání strach a husí kůži. Mezi lety 1939 a 1945 se toho ve světových dějinách událo hodně a Nabarvené ptáče od Jerzyho Kosińského toto období více než dobře monitoruje prostřednictvím realistického vyprávění malého chlapce. Na pozadí může čtenář, posluchač či divák vnímat celou řadu témat, jež ovlivňovala tehdejší život a smýšlení obyvatel. Audiokniha vám zprostředkuje mrazivý zážitek plný bolestí, strastí, ale i radostí a slasti. Při poslechu budete mít pocit, jako byste byli součástí vyprávěného příběhu a dané události na vás přímo působily. Autor vás vtáhne do děje a nepustí vás do té chvíle, dokud nedoposloucháte do úplného konce. Na druhou stranu musím oznámit, že dílo si neužijete tehdy, pokud jste jemné povahy a vadí vám krvavé scény a ne zrovna dobré zacházení s postavami.
Příběh zachycený na audioknize se mohl klidně odehrát ve skutečnosti, jako mohl být fikcí. Nikdo z nás se nedozví, zda malý židovský chlapec opravdu žil, nebo se zrodil ve fantazii autora. Nicméně jeho vyprávění působí opravdu realisticky. Z jeho vyprávění jsou patrné mnohé emoce, a to počínaje láskou či strachem a konče nenávistí nebo pohrdáním. Rodiče se ho snaží zachránit před tenaty druhé světové války a pošlou ho z velkého města do daleké malé vesničky, v níž chlapec žije s pěstounkou, ta ale po nějaké době zahyne a chlapec se musí krutým světem protloukat sám a při tom sleduje útrapy, které s sebou přináší drsná válka.
Audioknihu jsem si k poslechu vybrala proto, že mě zaujala celá řada komentářů a zpráv vztahujících se k filmu a knize. Zaujalo mě tvrzení, že z promítání filmu uteklo mnoho diváků, knihu čtenáři odkládají a mě zajímalo proč. Když jsem se zaposlouchala, pochopila jsem, že její děj není pro křehké povahy, protože překypuje situacemi, jež jsou plné krve a násilí. Na druhou stranu tu jsou ale i zajímavé situace plné porozumění a ochoty pomoci malému chlapci. Kromě referencí mě zaujali také interpreti zmínění na přebalu audioknihy. Vypravěči jsou na této audioknize hned dva a jedná se o Jiřího Köhlera a Jana Kačera. Ani s jedním z interpretů jsem se při poslechu ještě nesetkala, a tak mě velmi zajímalo, jak se s takto náročným úkolem poperou. Myslím si, že se svého úkolu zhostili více než dobře. Obálka audioknihy vás zaujme díky vyobrazení jedné ze scén příběhu. Vidět na ní můžete hlavu malého chlapce, jenž je zahrabán do písku a před nímž stojí majestátní havran. Toto vyobrazení ve vás evokuje celou řadu otázek a opravdu vás to přiměje k tomu si vyprávění poslechnout. Kromě tohoto výjevu najdeme na obálce dominantní název audioknihy a jméno autora. V dolní části jsou uvedena jména účinkujících a informace o vydavateli. Anotace vám v krátkosti poodhalí námět vyprávění a navnadí vás k poslechu.
Celý příběh je koncipován coby vyprávění ze života malého chlapce. Proč si autor vybral zrovna dítě? Jeho volba je spojena s úderností a působivostí událostí, jež se v ději odehrávají. Přeci jen by na čtenáře nezapůsobilo tolik, kdyby se vše dělo dospělému člověku tak, jako to zapůsobí, když se to stane dítěti, jež mnohým věcem nerozumí, protože se s nimi ve svém krátkém životě ještě nesetkalo. Dětství je spojeno s naivitou a s vírou v dobrotu ostatních lidí. Střet s drsnou realitou je pak velmi krutý a smutný a dochází k deziluzi. Autor svůj román psal velmi otevřeně a o to více působí na čtenáře. Po kompoziční stránce je děj koncipován jednoduše, a to ryze chronologicky. Nedochází tedy k přeskakování ve vypravování a to je plynulé. Úhel pohledu vypravěče je pouze jeden, a to ich-forma. Oba vypravěče to tedy donutilo se do hlavní postavy a jejích útrap vcítit a patřičně se se všemi příkořími sžít. Interpreti se tedy zasloužili o oživení příběhu a všech emocí.
Hlasy vypravěčů se k audioknize velmi hodily a musím říci, že se mi dobře poslouchaly. Od první chvíle mi byly sympatické. Oba na mě působily mladistvým dojmem. Výběr vypravěčů tedy krásně koresponduje nejen s hlavní postavou, ale i s osobou autora (doslov, poznámka autora) a tvůrci audioknihy při výběru rozhodně nesáhli vedle. Vyprávění působí velmi realisticky, má spád, nezaměnitelný ráz a jedinečnou atmosféru. Oba narátoři do svých linek promítli pořádnou dávku emocí, což se do interpretace povedlo propracovat díky výborné práci s hlasem.
Rétorika Jiřího Köhlera a Jana Kačera byla na skvělé úrovni. Při poslechu jsem neměla vůbec žádné problémy s porozuměním. Vypravěči při četbě textu neudělali žádnou chybu a jejich výslovnost byla perfektní. Poslech byl tedy plynulý a bezproblémový. Četba byla rytmická a bez zadrhávání, rychlost čtení je pomalejší, což odpovídá emočnímu vypětí hlavního hrdiny, z jehož úhlu pohledu je vyprávěno.
Knižní předloha této audioknihy vyšla v originálu (The Painted Bird) už v roce 1965. U nás knihu vydalo již čtyřikrát nakladatelství Argo, a to v letech 1995, 2011, 2017 a 2019. V letošním roce se titul dočkal i zfilmování, a dokonce i své audio podoby, o níž se postaralo vydavatelství OneHotBook. Pokud vás recenze zaujme a rádi byste si toto vyprávění poslechli, můžete si audio pořídit na stránkách e-shopu vydavatelství.
Při poslechu si vás zaručeně získá hudební podkres, jenž je směsicí různých melodií zahraných na rozličné hudební nástroje. Melodie jsou namixovány tak, aby odpovídaly tomu, co se odehraje v dané stopě či kapitole. Ano, musíme odlišit obě kategorie, v některých případech je jedna kapitola zachycena na dvou až třech stopách. Hudba je umístěna v průběhu stopy, delší hudební doprovod je pak použit na počátku a konci kapitoly. Ve vyprávění není použito žádného zvukového doprovodu, a proto mluvené slovo nic neruší. Nejdelší rytmické celky se objevily na počátku a úplném konci audioknihy.
Děj audioknihy je plynulý a nezadrhává se. Vyprávění je spíše pomalejší a není ničím narušováno. Autor vám nechá nahlédnout do nitra hlavní postavy a pocítíte tak na vlastní kůži veškeré nástrahy, které na malého chlapce ve světě čekají. Celá audiokniha je složena z 34 různě dlouhých stop (10 – 18 minut), jež jsou pouze číslovány. Stejně tomu je i v případě kapitol.
Moje celkové hodnocení Nabarveného ptáčete je pozitivní. Ač se jednalo o velmi silný a krutý příběh, líbil se mi. Zprostředkoval mi autentický příběh židovského dítěte za druhé světové války. Autor mě dokázal plně vtáhnout do děje prostřednictvím poutavého vyprávění. Měla jsem pocit, jako bych jednotlivá příkoří prožívala společně s chlapcem. Vše působilo velmi důvěryhodně a autenticky. Interpreti textu dokázali vdechnout život situacím, které by člověk ve svém životě nikdy nechtěl zažít. Zajímavý byl i hudební podkres, jenž dokresloval všechny hrůzy. Jsem moc ráda, že jsem si audioknihu mohla poslechnout. Za skvělé zpracování a procítěný výkon vypravěčů patří titulu nádherných 100 %. Tento počin mohu s klidným svědomím doporučit všem, kteří se nebojí kruté reality druhé světové války.
Autor: Jerzy Kosiński (1933–1991)
Americký autor polského původu ve čtyřiadvaceti letech emigroval do USA a hned svým prvním románem Nabarvené ptáče (Argo, 1995, 2011, 2017, 2019) líčícím osud malého židovského chlapce, který sám prožil druhou světovou válku na zaostalém venkově kdesi v prostoru východní Evropy, získal v roce 1965 velký ohlas. Podle románu byl natočen také stejnojmenný film (režie: Václav Marhoul, 2019). Vydal celkem třináct knih, česky jich vyšlo zatím pouze pět. Kromě Nabarveného ptáčete vyšly ještě prózy Kroky (Argo, 1996), Schůzka na slepo (Argo, 2005), Kokpit (Dokořán, 2010) a novela Byl jsem při tom (Argo, 1995, 2018; Dokořán 2010), kterou proslavilo i filmové zpracování s Peterem Sellersem v hlavní roli (režie: Hal Ashby, 1979).
Účinkující: Jiří Köhler (* 1998)
Narodil se v Praze, absolvoval střední průmyslovou školu sdělovací techniky a studuje na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Již od dětství se věnuje dabingu, rozhlasové tvorbě i hudbě a její výuce. Jeho hlasem promlouvají chlapci z mnohých zahraničních seriálů a velkofilmů (Jak vycvičit draky – 2014, Jurský park – 2015, Fantastická zvířata a kde je najít – 2016 a další).
Jan Kačer (* 1936)
Český herec a režisér po Střední škole keramické v Bechyni vystudoval obor režie na pražské DAMU a poté odešel do Divadla Petra Bezruče v Ostravě, kde působil jako režisér i herec a později se i s kolegy stal jedním ze zakládajících členů Činoherního klubu v Praze. Od roku 1976 do 1981 působil souběžně v pražském Divadle E. F. Buriana a mezi léty 1986 až 1990 byl členem souboru Divadla na Vinohradech. Jako režisér působil i na přední scéně v Národním divadle (1990-1997), poté zde účinkoval už výhradně coby herec. Na stříbrném plátně debutoval ve snímku Probuzení (1959), první hlavní roli ztvárnil v adaptaci Smrt si říká Engelchen (1963). Filmoví a televizní diváci ho znají ze snímků Cesta hlubokým lesem (1963), Každý den odvahu (1964), Nikdo se nebude smát (1965), Den sedmý, osmá noc (1969), Údolí včel (1967), Konec agenta W4C prostřednictvím psa pana Foustky (1966) či ze seriálů jako Jana Eyrová (1972) a Rodinná pouta/Velmi křehké vztahy (2004–2007). Režíroval mnoho divadelních her a několik televizních filmů, je také autorem tří vzpomínkových biograficky laděných knih (Jedu k mámě, 2003; Mírnou oklikou, 2005; K přátelům, 2012).
Název audioknihy | Nabarvené ptáče |
Autor | Jerzy Kosiński |
Interpreti | Jiří Köhler, Jan Kačer |
Vydavatelství | OneHotBook |
Délka | 8 hodin 50 minut |
EAN | 8594169482811 |
www.onehotbook.cz |
Vydavatelství OneHotBook vydává audioknihy současných světových a českých autorů i moderní literární klasiku a osobitou tvorbu pro děti s kompletní profesionální produkcí zahrnující dramaturgii, režii, hudbu, postprodukci a design. Audiokniha v jejich podání není pouhým převyprávěním knihy, ale interpretačním uměním vzniklým za spolupráce režisérů s pečlivě vybranými herci; zvukovou adaptací, jejíž náladu podkreslují atmosférické zvuky i ruchy a původní skladby vytvořené na míru daného díla.
Mezi autory OneHotBook patří například Kateřina Tučková, Tereza Boučková, Jaroslav Rudiš, Jiří Šulc, Jiří Hájíček, Vilma Kadlečková, Petra Soukupová, Evžen Boček, Stieg Larsson, Jo Nesbø, Jussi Adler-Olsen, Peter May, Henning Mankell, Lars Kepler, David Mitchell, Haruki Murakami, Gillian Flynn, Lyndsay Faye, Tom Robbins a další.