Na nože: Daniel Craig vyšetřuje podivnou sebevraždu v hvězdně obsazené komedii
Jeden detektiv, jedna ošetřovatelka a deset hamižných pozůstalých v případu opravdu zamotané sebevraždy.
Soukromý detektiv Benoit Blanc (Daniel Craig) přijíždí do sídla spisovatele detektivek Harlana Thrombeyho (Christopher Plummer), který dle policie spáchal sebevraždu. To se ale detektivovi nezdá a případ začne vyšetřovat. Problémem je, že všichni pozůstalí měli motiv i příležitost. Proto si na pomoc najme Thombeyho ošetřovatelku Martu (Ana de Armas), která trpí nezvyklou poruchou – pokud zalže, tak zvrací, a společně se zanoří do čím dál komplikovanějšího případu.
Film má poměrně pomalý rozjezd. Hlavně počáteční výslechy podezřelých působí dlouze a ne příliš záživně. Některé scény přímo nudí. Postupně ale snímek nachází svůj rytmus a až do konce výborně balancuje mezi komedií a akční detektivkou.
K tomu nabízí poměrně originální zápletku vyprávěnou neobvyklou formu. Snímek si chytře s divákem pohrává a zpočátku se snaží vypadat, že bude směřovat k největšímu klišé vůbec, jen aby následně zamířil úplně jiným směrem. Už v první polovině se sice dozvíme, co se vlastně v podkrovním pokoji spisovatele stalo, případ tím ale rozhodně nekončí. Odhalení činu naopak probudí ještě více otázek, které udrží napětí až do úplného konce.
Dobře v ději funguje i nápad s Martinou zvláštní poruchou, která sice zpočátku vypadá pouze jako důvod ke komediální vložce, postupně se ale pro případ stane klíčovým.
V hlavní roli detektiva se představil Daniel Craig, který stejně jako Blanc, stojí relativně v pozadí. Jeho postava se sice táhne celým příběhem, je ale často přehlušena silnějšími charaktery ostatních. I přesto je jeho výkon solidní. Se skoro až parodickým přízvukem a přespříliš složitým řešením případů je určitou parodií na Hercula Poirota, i když jeho metody se nakonec ukážou jako nepříliš účinné.
Lépe si s méně výraznou postavou poradila Ana de Armas jako Marta. Přestože je ošetřovatelka zakřiknutou šedou myší, Armas na plátně září. Její postava je nejpropracovanější ze všech a Armas zvládá všechny její polohy.
Nejvýraznější je ale rozhodně Chris Evans jako Ransom. Roli rozmazleného vnuka zesnulého spisovatele si Evans vysloveně užívá a svého prostoru využívá na maximum. Jeho Ransom je sarkastický narcista, který ovšem dokáže působit velmi mile a sympaticky, když mu to něco přinese. Scény s ním patří k nejvtipnějším z celého filmu a je až škoda, že není ve více scénách.
To se dá říct i o ostatních postavách, ať už se jedná o Jamie Lee Curtis jako Lindu, Katherine Langford jako Meg, či Jaedena Martella jako Jacoba. Všichni fungují jako figurky na šachovnici, které se pohybují s přesně vypočítanou pravidelností, k vyčerpání jejich pravého potenciálu by ale film musel být o pár hodin delší. I přesto si k nim zvládnete vytvořit vztah, ať už pozitivní, či (asi častěji) negativní.
Za zmínku určitě stojí i Christopher Plummer, který i přes svůj vysoký věk (letos mu bylo devadesát let) stále působí energicky a svěže.
Zajímavě pracuje kamera. Ne všechny záběry jsou sice úplně vydařené, ale ty které se povedly, stojí za to. Vrcholem filmu je pak závěrečná scéna útoku nožem.
Na nože je povedená detektivní komedie, která úspěšně nalézá originální způsob pojetí detektivky typu Kdo to udělal? Snímek sice pomaleji hledá balanc, ale když ho nalezne, už se ho až do konce nepustí. Někteří ho přirovnávají svým motivem k srpnové Krvavé nevěstě a paralely tu opravdu jsou (zkažená bohatá rodina jde proti morálně čisté dívce) a oba nabízejí dobrou černohumornou komedii, v celku jsou ale opravdu odlišné. Ani jeden by ale vaší pozornosti neměl uniknout.
Hodnocení: 80 %