Ostatní volný časVěda a technikaVolný čas

Na letošní Aviatické pouti v Pardubicích bude mít premiéru unikátní bezpilotní letoun

Pravidelně přinášíme informace o tom, jaké hvězdné stroje a jejich piloti se na pardubické obloze při Aviatické pouti předvedou. Letošní, více než pětihodinový letový program však přináší také jednu novinku. Poprvé v osmadvacetileté historii Aviatické pouti se představí letadlo bez pilota, přesněji řečeno jeho pilot bude na zemi a po obloze se bude prohánět moderní bezpilotní prostředek vyvinutý expertním týmem Vojenského technického ústavu, s. p. Co tedy návštěvníci letošní Aviatické pouti, která se uskuteční ve dnech 2. a 3. června na letišti v Pardubicích, uvidí? 

„Tým Vojenského technického ústavu, s. p., představí v letových ukázkách hned dva moderní bezpilotní prostředky,“ přibližuje ukázku Pavel Lang, tiskový mluvčí VTÚ, s.p., a pokračuje: „Bude se jednat o bezpilotní systém Miss Tractor s rozpětím 2,84 m, vzletovou hmotností 15 kg a maximální rychlostí letu 150 km/h. Ten se používá jako imitátor vzdušného cíle pro nácvik střelby z raketových systémů nebo protiletadlových palebných prostředků. Systém umožňuje provádět nácviky střelby ve dne i v noci a jediným omezením může být pouze silný déšť nebo možnost vzniku námrazy. Systém Miss Tractor, který vypadá jako velký model, využívají jednotky protiletadlových raketových vojsk Armády České republiky a ozbrojené síly pobaltských republik při ostrých bojových střelbách na vzdušné cíle. Druhým předvedeným bezpilotním prostředkem bude Bezpilotní rotorový univerzální systém zkráceně nazývaný BRUS.

Jedná se o moderní bezpilotní prostředek s kolmým startem a přistáním. Expertní tým Vojenského technického ústavu, s. p., jej vyvinul speciálně pro použití v náročných podmínkách. Šest rotorů o průměru 70 cm mu poskytuje velikou stabilitu a dostatek výkonu pro plnění specifických úkolů v zájmových, respektive v krizových lokalitách. BRUS je ideální sofistikovaný prostředek pro letecký monitoring v situacích, kdy nelze použít klasickou leteckou techniku, nebo je to ekonomicky nevýhodné. Je optimálním nosičem řady čidel a systémů v soukromém i státním sektoru. Lze ho použít při dokumentaci nehod, požárů a živelných pohrom, dále inspekci vedení vysokého napětí, plynovodů, teplovodů, kontrole znečištění ovzduší či životního prostředí nebo natáčení filmových leteckých scén a fotografování.

Prvním uživatelem ze složek integrovaného záchranného systému, který začal BRUS provozovat, se stala Policie České republiky. Vojenský technický ústav bude v rámci komentované ukázky svých bezpilotních prostředků informovat veřejnost také o aktuálních trendech a technologiích v tzv. antidronové ochraně proti nepřátelským dronům.“

Pro veřejnost bude pardubické letiště otevřeno ve dnech 2. a 3. června vždy od 8 hodin a vedle letových ukázek na ně čeká i bohatý pozemní program s velkým množstvím rozličných aktivit pro děti.

www.aviatickapout.cz

 

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli.