Limen Clothing a otázky pro Ondřeje Suchochleba
V chrudimském R klubu jsme měli možnost potkat se s Ondřejem Suchochlebem, který se věnuje malbě a grafice. Tu tvoří většinou pro hudební kapely – loga, booklety, plakáty, designy na trička… a také designy pro oděvní značky.
Práce Ondřeje nelze zařadit do jednotného výtvarného směru a ani se o to ve své tvorbě nesnaží. Tématicky se pohybuje v rozmezí od srozumitelného realistického a detailního stylu až po abstrakci.
Tím, že většinou vychází z fantastických představ a přehlíží obvyklá logická schémata, mají jeho díla velice blízko k surrealismu nebo metafyzické malbě. Vedle malby se zabývá také tvorbou komiksů. Vliv komiksu a jeho typických rysů, jako je zintenzivňování barev, kresebná lineárnost a jednoduchá stylizace nelze v jeho tvorbě přehlédnout.
Po koncertě Monkey Business jsem se Ondry zeptali na pár otázek.
Kdo stojí za značkou Limen Clothing a jak jsi se dostal k módě?
Značka oblečení Limen Clothing je můj projekt, který vznikl v lednu 2011. Od roku 2012 pak provozuji e-shop pod stejným názvem. K módě jsem se dostal náhodou, nebylo to nic cíleného. Vždycky jsem rád kreslil a maloval a jako dobrý nápad, jak svoje obrázky ukázat více lidem, mi přišlo dát je na trička. Hlavním nosičem designů jsou tedy trička a tílka, v menší míře mikiny, čepice, postupem času snad přibudou další produkty…
Jak jsi přišel na ten název své značky?
Název značky Limen pochází z latiny. Je to slovo označující „práh“. V psychologii a fyziologii vyjadřuje práh psychologické nebo fyziologické odpovědi. Je to nejmenší detekovatelný pocit; nejslabší hodnota, která vyvolá nějaký efekt. Slovo Limen se týká myšlenek omezení a hranic – hranice života a smrti, temnoty a světla, reality a fantazie. Označuje něco, co je na prahu dvou světů. Zajíc v logu značky odkazuje na nadpřirozené bytosti tricksterů ve folklóru a mytologii mnoha národů. Bývá označován za neutrálního „boha” udržujícího rovnováhu mezi dobrem a zlem, mezi řádem a chaosem. Tato postava ztělesňuje moc, kterou má sice fyzicky slabší, ale o to mazanější a chytřejší jedinec nad silnějším. Jako kulturní hrdina se staví do opozice k zavedenému řádu. Poukazuje na chyby ve společnosti, bouří se proti autoritě, nepřijímá věci slepě, je překračovatelem hranic a omezení. Limen vyjadřuje individualitu, otevřenou mysl, pozitivní přístup k životu – nebýt spoutaný nátlakem většiny, nezůstávat v řadě, jít svou vlastní cestou.
Kde bereš náměty na svá trička?
Snažím se, aby byla trička originální a jak textil, tak potisk kvalitní. Moje motivy vychází z kultury kolem mě, inspiruji se ve filmu, hudbě, komiksu,… zkrátka věci, které mě zajímají. Nějak v tomhle ohledu nekalkuluji, co by se líbilo ostatním. Dělám věci, které baví mě, a doufám, že osloví i ostatní.
Jak probíhá návrh a tisk designu?
Návrh designu vzniká tužkou na papíře a dále je dotvořen v počítači. Tisk designu, který vytvořím, je realizován v sítotiskové dílně ve Zlíně. Je s ní výborná domluva a spolupráce funguje už od začátku. Kromě tisku zajištují i dodání textilu a šití etiket.
Koukal jsem, že máš pěkné fotografie svých produktů. To si fotíš také sám?
Ne, to ne. O focení produktů se stará můj kamarád Matěj Sládek. Výběr modelek a prostředí pro focení nechávám na něm.
A jak velké edice si necháváš vyrábět?
Trička se vyrábí jen v malých limitovaných edicích od 50 do 150 kusů od designu. Chci, aby Limen zůstal malou značkou pro lidi, kteří ocení moje nápady, vrací se a těší na nové věci.
Kde si mohou tvá dílka prohlédnout, případně koupit, čtenáři našeho portálu?
Vzhledem k tomu, že Limen funguje víceméně pouze na internetu, směřuje propagace právě tam, konkrétně na facebook. Dále je zboží možné koupit na Fleru nebo v prodejní galerii Ululé v Praze Moje značka je dost postavená na komunitě lidí, kteří opakovaně objednávají trička, což jsou členové spřízněných kapel.
Máš nějaký hudební žánr, na který se specializuješ ve své tvorbě?
Zaměřuji se především na subkulturu punk-rocku, HC,… ale nechci být nijak žánrově omezen… Spolupracuji s kapelami, např. německými One Mile Left, italskými The Great Escape, belgickými Sky In Motion, The Octopussys a od nás např. Rattle Bucket, zakázanÝ ovoce, Look-Out!, Shiro Ame, Desort, Last Time,.. . Podporuji kapely tím, že jejím členům poskytnu oblečení se slevou, prosazuji jejich nadcházející koncerty, vydání CD, odkazy na webové stránky apod. Na oplátku mi kapely pomáhají zviditelnit mojí značku… mají na sobě trička Limen během koncertů, posílají mi fotky/videa, umístí můj banner na svoje webové stránky, bandzone apod. Těmto kapelám patří obrovský dík, jelikož tvoří většinu mých zákazníků.
A poslední otázka – co ty a značka Limen?
Budování značky Limen nechávám volný průběh. Nikam se netlačím, snažím se dělat věci, které baví především mě. Něco vyrobím, dám na internet a čekám, jestli oslovím lidi. Zatím mě to baví, jak to je. Určitě, ale nechci stagnovat. Snažím se, aby každý další design byl lepší, a věřím, že časem přibude více zákazníků. Ta práce mě baví, a za úspěch považuju každé tričko, které prodám.
Ondro, díky za rozhovor a přejeme tobě a tvé značce, abyste byli hodně a dlouho vidět.
Více o Ondrovi a jeho značce Limen Clothing na www.limenclothing.cz, www.facebook.com/limenclothing a https://www.facebook.com/odiespif.