Miniseriál “Létání nad Chrudimí” – díl první
V souvislosti s letošním 75. výročím letiště v Chrudimi, a s ním spojeným leteckým dnem, který se bude konat 31. srpna 2013, připravil náš portál miniseriál “Létání nad Chrudimí“, který bude věnován vývoji létání v Chrudimi a vzniku samotného chrudimského letiště.
Hned první díl seriálu nastiňuje atmosféru počátků létání v Chrudimi od úplného zrodu na konci 19. století až do roku 1926.
Ještě před tím, než se Chrudim zapsala do dějin našeho letectví, získal v roce 1871 Jindřich Ressel, syn chrudimského rodáka Josefa Ressela, patent na konstrukci celokovové vzdušné parolodi, jejíž model byl ve zmenšeném provedení vyroben vídeňským mechanikem W. I. Hauckem. Vrátíme-li se na počátek 19. století, můžeme zjistit, že samotný Josef Ressel již za svých studií navrhl použití šroubu, který by poháněl řiditelné balóny. Možná právě i proto byl příjmím tohoto slavného rodáka nazván balón České aeronautické společnosti, jenž poprvé vzlétl roku 1893.
30. duben 1911 byl dnem, kdy byl Janem Kašparem, pardubickým aviatikem, pilotem a konstruktérem zároveň, realizován první meziměstský let u nás na trase Pardubice – Chrudim – Pardubice a jméno Jana Kašpara se začalo skloňovat téměř v každém čísle tiskovin nejen regionálních. Další meziměstský let se vztahem k Chrudimi uskutečnil Kašparův bratranec Eugen Čihák, který v říjnu 1911 na trase Pardubice – Chrudim – Heřmanův Městec – Pardubice zdolal 35 km za 22 minut.
Eugen Čihák se do paměti chrudimských obyvatel vryl ještě vzletem zrealizovaným mezi městským pivovarem a Podhůrou a překonáním vzdálenosti zhruba 70 km na trase Pardubice – Chrudim – Heřmanův Městec – Čáslav – Pardubice v roce 1913.
V říjnu 1912, tedy o rok nazpět, obdržely obecní úřady chrudimského okresu od c. k. okresního hejtmanství dopis s výzvou určit osoby, které by byly odpovědné za zřízení komité na podporu letectví v tamní obci. Ve 21 případech byla výzva reálná, neboť se podařilo shromáždit odpovědné osoby. Zda se však doopravdy uskutečnila formace a zahájení činnosti jednotlivých komité, není známo.
Během 1. světové války v letech 1914 – 1918 pdole regionálního tisku Chrudimský kraj nad městem přelétala letadla. Roku 1919 v lednu došlo nad Chrudimí z dvoumístného dvouplošníku Brandenburg ( pilot Klement Adamec ) ke shazování letáků, zvoucích k věnečku letecké setniny československého vojenského letectva, která se po první světové válce zformovala v Pardubicích.
První zpráva o připravovaném příletu letecké pošty do města se rovněž váže k roku 1919 a dle listu Chrudimský kraj ji depešoval Jaroslav Wiesner, letec, modelář, konstruktér a chrudimský rodák v jedné osobě. Ačkoli však byla tato akce zmařena deštěm, stala se důležitá z důvodu, že se mělo jednat o první leteckou poštu v republice.
Na dny 2. a 3. října roku 1923 zorganizoval v Chrudimi Sportovní klub za spolupráce se Sokolem a místní skupinou Baden – Powellových skautů letecké dny. Významnou úlohu během jejich přípravy též zastával i člen Sportovního klubu Jaroslav Wiesner.
V lednu roku 1924 si Jaroslav Wiesner nechal přebudovat letadlo „B“ 5 na bezmotorový kluzák, jehož přestavbou byl pověřen správce hangárů a pilot firmy Aero Rudolf Valenta, jenž roku 1919 pilotoval letadlo se zásilkou novin z Prahy do Chrudimi.
Srpen 1924 byl ve znamení rozsáhlých manévrů československé armády u Německého Brodu, tudíž bylo možné nad Chrudimí spatřit vojenská letadla, což nezůstalo bez povšimnutí místního tisku.
Zajímavostí bylo, že směr větru se určoval prostřednictvím balónků, vypouštěných leteckými povětrnostními stanicemi. Je zaznamenána i existence pokynů o postupu v případě nálezu takového balónku (1924, 1925).
Náš seriál bude rozdělen do šesti dílů, které budou doplněny fotografiemi Aeroklubu Chrudim. Jako zdroj informací pro zpracování seriálu sloužily tři svazky nazvané Letecká Chrudim, které vznikly v rámci vydávání edice Chrudim.