Letadlo s talířem na střeše
Pokud jste ve čtvrtek 20. srpna 2009 zahlédli na nebi černou skvrnu, před kterou se hnalo letadlo s “talířem” na střeše a vše bylo ještě doplněné silným hřmotem čtyřech proudových motorů Pratt & Whitney, šlo o letadlo NATO – E3A AWACS – letoun řízení a včasné výstrahy.
Letadlo přiletělo do Pardubic za účelem prozkoumání Hradeckého letiště, na kterém se bude v prvním zářijovém víkendu opět po šesti letech konat CIAF, který se sem přesouvá zpět kvůli vzrůstajícímu civilnímu provozu na letišti Brno-Tuřany. Posádka si chce v Hradci prohlédnout především technický stav přistávací a pojezdové dráhy. Zmíněný letoun zde ještě nikdy nepřistával a panují obavy, aby si 30 let starý stroj neškrtl motory o zem. Členové posádky pocházejí ze 17 členských států NATO a je mezi nimi i český zástupce. Tyto letouny mají základnu v německém Geilenkirchenu, odkud sem také AWACS přiletěl.
E3A AWACS vychází z civilní verze Boeingu 707, který se začal vyrábět již před více jak 50 lety – 1957, výroba skončila r. 1990 a počet vyrobených letadel přesáhl 1000 kusů. Jednalo se o první proudové letadlo Boeingu a zároveň jedno z prvních proudových civilních letadel vůbec, spolu s americkou DC-8, francouzskou Caravell, sovětským Tu-104, britskými Comety a Viscounty. Jen pro zajímavost, některé 707 stále létají na civilních linkách a velké množství jich slouží ve vládních letkách některých států – např. Španělsko a Rumunsko, kde i přes svůj věk odvádějí perfektní práci. Tento typ letadla sloužil dokonce jako Air Force One – letadlo pro amerického prezidenta – od r. 1962 do r. 2001 se na tomto místě vystřídaly celkem 4 letadla typu B707.
Foto: (c) 2009 Jaromír Zajíček, www.FotoZajda.cz