Je libo hvězdičku?
Před pár dny jsem viděla zajímavý rozhovor, kdy známá televizní osobnost řekla něco ve smyslu, že v dnešní době je příliš jednoduché hodnotit a mně nezbývá, než souhlasit. Stačí vám k tomu připojení k internetu a chuť podělit se o svůj názor, jestli je objektivní, nebo ne je věc druhá, ale podstatná. No a protože recenze zaujímají důležité místo v dnešním světě, podíváme se jim na zoubek, přesněji řečeno na zoubek recenzí špatných.
Hodnotit můžete všechno, nákup v Tescu, oběd v restauraci, kávu v kavárně, prohlídku na hradě, či služby pošty. Návštěvním knihám a Knihám přání a stížností už odzvonilo, teď tu máme (hlavně) recenze na Googlu a TripAdvisor. Personál se nestíhá otočit na place rychle? Hvězdička dolů! Na prohlídce bylo příliš mnoho lidí? Dvě hvězdičky dolů, a tak dále.
Jsou recenze oprávněné a opodstatněné, ale i neopodstatněné a ty, co mají v úmyslu dotyčnou věc, či člověka cíleně poškodit. Vytvoříme si modelové situace: Pokud sedíte v prázdné restauraci půl hodiny a nikdo si vás nevšímá, pak vám donesou hořké kafe a spálené jídlo, je v pořádku na tyto skutečnosti personál upozornit.
Druhá situace: Sedíte v přeplněné restauraci, personál nestíhá, ale přesto se snaží objednávky splnit co nejrychleji. Jídlo je v pořádku, personál se omlouvá za čekání. Jste nervózní, protože spěcháte, nejdříve chcete platit hotově, pak si to rozmyslíte na placení kartou, a v tom zmatku servírka vrátí špatně peníze. Jak se k oběma situacím postavíte?
Jedna možnost je probrat situaci s personálem na místě, z očí do očí. Bohužel, jen velmi málo lidí tuto možnost využije. Většina udělá to, že personál ubezpečí, že vše bylo v pořádku, chyba se může stát, všichni jsme jenom lidi, pak přijde domů, zapne internet a začne vypisovat. Hezky barvitě, podrobně a nevadí si ještě něco přimyslet, však co, do recenze se to vejde, hlavně ať každý vidí, že tomuto místu je lepší se vyhnout. O tom, že chyba může být i na vaší straně, čili na straně zákazníka, se samozřejmě v recenzi nepíše. O tom, že situace ve skutečnosti tak černá nebyla samozřejmě taktéž ne. Jenže, na to se nikdo neptá. Špatná recenze je na světě, a více špatných už můžou dotyčný objekt zasáhnout. Recenze totiž mnohdy tvoří první kontakt dotyčného s danou věcí. Pojedeme na výlet? Šup na Google a podívat se na hodnocení. Do jaké restaurace jít na oběd? Recenze poradí! Síla recenze a to, jestli je dobrá nebo špatná může ovlivnit váš názor, ať už kladně nebo záporně.
(A vůbec nejhorší jsou ty recenze, které si člověk vymyslí do posledního puntíku. Proč to ti lidi dělají?)
A tak existují asi tři možnosti, jak se špatným recenzím vyhnout: Za prvé, dělat vše na 100 %, neustále.
Za druhé: Vypnout online recenze s tím, že pokud člověk chce, může vám pochvalu, či stížnost říct do očí.
Za třetí: U špatných recenzí se neustále obhajovat a hájit čest recenzovaného objektu.
A tak vlastně nejspíše neexistuje schůdná možnost, jak s recenzemi bojovat. Svoboda internetu, sociální sítě a život v moderní společnosti s sebou přináší i různá úskalí, někdy je ale lepší se před udělením hodnocení zamyslet.