Ink – Tajemství kůže
Jak vysvětlit víru? Alice Broadway k tomu používá příměr s dortem. „Víra není jenom kousek vašeho života, který skvěle zapadá mezi ostatní; víra má vliv úplně na všechno. Takže když vás vaše víra opustí, změní se úplně všechno: váš rodinný život, vztahy s přáteli, vaše životní rozhodnutí. Já si to představuju jako dort: není to, jako když jednoduše odkrojíte kousek dortu, ale spíš jako kdybyste se zbavili veškeré mouky. Nedá se jí zbavit jen tak, a když to přeci uděláte, výsledek pak vypadá úplně jinak.“
Broadway dobře ví – má s tím bolestivou osobní zkušenost –, jaké to je věřit a pak o víru přijít. Narodila se v roce 1980 do rodiny evangelíků, která žila v městečku Thame, jen pár kilometrů od Oxfordu. Alice později žila deset let v evangelické komunitě poblíž Prestonu. Ale život v církvi, v níž její otec pracoval jako mládežnický vedoucí, pro ni začal být složitý. Broadway říká, že spolu se svou rodinou „zažívali šikanování a nepatřičnou manipulaci, což postupně vedlo ke krizi víry.“
V roce 2014 došlo ke zlomu. „Rozhodli jsme se opustit církev, jejíž vůdce a vedení celkově bylo nezpochybnitelné a nenapadnutelné,“ říká Broadway. „Bylo nám řečeno, že jsme neloajální farizejové, protože nesouhlasíme s těmi, kteří stáli v čele. Jako rodina jsme cítili, že v takovém prostředí nemůžeme zůstat.“
Ztráta křesťanské víry pro ni bylo to nejhorší, co si dokázala představit. Ale útěchu našla v jiné aktivitě: v psaní. „Psaní pro mě bylo způsobem, jak všechno zpracovat… když toho na mě bylo moc,“ říká autorka. „Dívat se na jiný svět, na jiného člověka a na jinou krizi víry bylo mnohem jednodušší.“
Sklíčená a deprimovaná se Broadway začala zabývat otázkami týkajících se smrti, zpochybňovala zažité názory na soudy, posmrtný život a věčnost, které byly dřív základním kamenem její existence. „V evangelickém křesťanství se klade velký důraz na ‚víru v budoucnost‘: důležitá je myšlenka, že všechny životní těžkosti za to stojí, protože až zemřeme, ocitneme se v dokonalém světě s Bohem,“ říká. „Bylo asi celkem nevyhnutelné, že jsem začala být otázkou smrti trochu posedlá!“
Dokument o starověkém Egyptě zavedl její myšlenky trochu jinam, začala se zabývat různými přístupy ke smrtelnosti a tím, co by mělo být ze života zachováno. A když Broadway narazila na práci akademika z University College v Londýně, zjistila, že si dokáže představit kulturu, která se smrti nebojí – a to byl první zárodek nápadu na její první román INK.
Kniha je zasazená do světa, kde se život každé postavy vepisuje přímo do její kůže. Lidé v románu Tajemství kůže si pořizují tetování, aby si zaznamenali důležité životní okamžiky: manželství, narození dítěte, novou práci, a dokonce i mileneckou aféru. Po smrti je ve fikčním světě Alice Broadway tělo zemřelého staženo z kůže – a kůže těch, jež jsou uznáni za hodné zapamatování, je uchována v podobě knihy, kterou opatruje jejich rodina.
Občané, kteří nejsou hodní takové pocty, jsou odsouzeni k zapomnění, takže jsou jejich knihy veřejně zničeny, čímž se stávají zapomenutými – což je osud mnohem horší než smrt. V tomto fikčním světě se ale nacházejí tací, kteří potetováni být nechtějí, takzvaní prázdní, kteří byli násilím vysídleni za zdi města, a povídá se o nich, že kradou duše.
Tajemství kůže začíná ve chvíli, kdy šestnáctiletá Leora přijde o otce a zjistí, že ještě než se narodila, byl její otec označen symbolem vrány. Své tetování v týle skrýval, protože kdyby se o něm někdo dozvěděl, znamenalo by to, že po smrti bude jeho kniha kůže zničena. Leora se spojí s kamarádem a snaží se zajistit, aby se úřady o tetování nedozvěděly, a ona tak mohla zachránit otce před druhou smrtí.
Román vznikal z Leořiny ztráty. „Nechtěla jsem jejího tátu zabít, ale nějak se to prostě stalo,“ říká Broadway. „První, co jsem napsala, byla scéna, kdy Leora naposledy viděla otcovo tělo, a to se pak vrátilo v podobě knihy – musela jsem zachytit ten rozdíl mezi koncem života a začátkem toho nového, jak ho viděli oni.“
Hrůzný proces stahování a konzervace kůže, který Broadway popisuje, může někomu připadat jako trochu silná káva na knihu pro mládež, ale Broadway říká, že od začátku na cílové publikum myslela, sama byla fanynkou knih Patricka Nesse, Suzanne Collinsové a Meg Rosoffové. Reakce na poněkud strašidelný námět jsou prozatím rozpolcené: „Setkala jsem se s lidmi, kteří se prostě nedokázali smířit s představou stahování z kůže nebo kteří byli na takové věci citliví a už jen samotná myšlenka je odpuzovala, což je pochopitelné. Ale pak jsem se setkala i s takovými reakcemi jako: „Tetování mě fascinují, tohle mě opravdu nadchlo.‘“
S takovými čtenáři autorka sdílí fascinaci tetováním, ale sama ještě nenašla odvahu, aby usedla do tetovacího křesla. „Část mého já zoufale touží po tetování. Když jsem studovala všechny podrobnosti, začala jsem tím být trochu posedlá. Tatéři, se kterými jsem se setkala, byli naprosto neskuteční a potetovaní lidé, s nimiž jsem mluvila – je to samostatná kultura, je to úžasné, a přeci se nedokážu přinutit, abych se stala její součástí. Nejsem si jistá proč. Myslím, že to má hodně společného s tím, že už je to napořád, že to o vás něco vypovídá a jak vnímáte svoje tělo.“
Na konci prvního dílu trilogie se Leora nachází na stejném bodě své duševní cesty jako její stvořitelka. Na druhém dílu se pracuje a autorka má plán i pro třetí díl. „Momentálně jsem ve fázi, kdy jsem všechno rozebrala na kusy a zbyla mi jen suť, takže si musím rozmyslet, co z toho postavím teď. Je to dost zvláštní pozice,“ říká Broadway. „Přejít od pohledu na svět, který byl celkem jasný a byl založen na zjevných jistotách, k čistě agnostickému vnímání všeho kolem je dost nepříjemné, čeká mě dlouhá cesta.“
Svým způsobem její kniha vypráví její vlastní příběh, vypráví dál, „a ještě jsem nedošla na konec. Jsem vážně zvědavá, jestli se to na konci celé trilogie pro Leoru celé uzavře.“ Ale psát román o něčem tak děsivém a bolestném, jako je ztráta víry, je způsob, jakým získat kontrolu, protože si „může vybrat, kdo nakonec vyhraje.“ Usměje se a pokrčí rameny. „To se v životě nestává, ne?“
Název knihy | Ink – Tajemství kůže |
Autor | Alice Broadway |
Žánr | Literatura světová, Fantasy, Pro děti a mládež |
Nakladatelství | MOBA |
Rok vydání | 2018 |
Počet stran | 366 |
ISBN | 978-80-243-8085-8 |
shop.mobaknihy.cz | |
www.ereading.cz | |
www.databazeknih.cz |
Nakladatelství Moravská Bastei MOBA sídlící v Brně vzniklo na podzim roku 1991. MOBA je jedním z nejvýznamnějších a nejstabilnějších nakladatelství na českém knižním trhu. Velký důraz klade na vydávání kvalitní tvorby českých spisovatelů (Vlastimil Vondruška, František Niedl, Roman Cílek, Hana Marie Körnerová, Jan Míka, Alena Jakoubková, Jan Bauer) a zahraničních autorů (Anthony Doerr, Håkan Nesser, Deon Meyer, Johan Theorin, Volker Kutscher, Donald Ray Pollock, Neil Cross, Leif G. W. Persson, Arnaldur Indriason, Tony Parsons, Benjamin Black, Linda Castillo, Michael Robotham a další).
Černá kočka Erna provází po knižních cestách více než sto tisíc čtenářů a snaží se pro ně připravit maximální čtenářský zážitek. Jejími tlapkami prochází téměř třináct tisíc titulů a toto číslo každý den zvyšuje. Erna a eReading věří, že si knihy zaslouží zvláštní pozornost, a proto pro své čtenáře připravují nejen slevové akce a soutěže, ale také jim přináší mnoho zajímavých informací o jednotlivých titulech, spisovatelích i samotných nakladatelství. eReading.cz také jako první v České republice nabídl čtenáři vlastní čtečku s elektronickým inkoustem, která navíc umožňuje využívat systém výpůjček z knihoven. Zajišťuje elektronický obsah pro více jak 120 knihoven po celé České republice i na Slovensku a je jejich hlavním dodavatelem. Dnes je jedním z nejvýznamnějších českých distributorů elektronických knih..