Chrudim

Havárie výsadkového sportovního letounu v Chrudimi

Havárie výsadkového sportovního letounu v Chrudimi, foto: Karel DvořákTragický osud potkal v sobotu 20. června 2009 ve 13 hodin sedmašedesátiletého pilota, který se zřítil se svým letadlem z kilometrové výšky na travnatou plochu chrudimského letiště. Civilní stroj typu L-60 Brigadýr dopadl jen pár metrů od silnice ve směru na Rabštejnskou Lhotu. Hasiči dorazili na místo v několika minutách. Letadlo však nalezli v plamenech a hašení trvalo asi deset minut. Pilotovi již nebylo možné pomoci. Zda došlo k zahoření již ve vzduchu, se musí teprve vyšetřit.

Jen okamžik před smrtícím pádem byla přitom na palubě letadla hned čtyřčlenná osádka. Trojici parašutistů se však naštěstí podařilo z letadla na poslední chvíli vyskočit, všichni se pak v pořádku snesli na padácích dolů. Palubu opouštěli ve chvíli, kdy již bylo jasné, že s polohou letadla není něco v pořádku.

Na místo neštěstí se rychle sjeli vyšetřovatelé, mezi nimi i mluvčí chrudimské policie Věra Hamáčková a Lubomír Střihavka z Ústavu pro odborné vyšetřování příčin leteckých nehod, kterého zastihla zpráva o nehodě v nedalekých Pardubicích.

Havárie výsadkového sportovního letounu v Chrudimi, foto: Karel Dvořák

“Pilot přelétl s letadlem ze Skutče na chrudimské letiště, kde se měly provádět civilní seskoky. Tady nastoupili výsadkáři. První let se dvěma výsadkáři proběhl bez problémů, až při druhém došlo k tragédii,” uvedla na místě mluvčí Hamáčková. Podle Lubomíra Střihavky nelze k příčinám nehody nic bližšího říci. “Parašutisté však podle svých výpovědí vyskakovali z letounu, který již letěl v nezvyklé poloze na boku,” pokračuje Střihavka. Podle něj však dosavadní výpovědi svědků nesignalizují žádnou technickou závadu. Brigadýr také podle Střihavky patří ke spolehlivým typům letadel. “Letoun měl platné osvědčení o letové způsobilosti. Dobré byly i povětrnostní podmínky,” dodává Střihavka. Sedmašedesátiletý pilot byl zároveň velmi zkušený, létal již několik desítek let.

Na místě se objevil i Jiří Svoboda, dlouholetý známý zemřelého pilota a sám rovněž bývalý pilot. “Kamarád létal někdy od roku 1960, nalétal spoustu hodin na různých strojích. Měl snad oprávnění dokonce i pro vyhlídkové lety,” vybavuje si Svoboda.

 

 

{morfeo 6}

Foto: Karel Dvořák (c) 2009
Další fotografie z havárie naleznete na kodlcr.rajce.idnes.cz.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli.