ČTENÍ PRO ZAČÍNAJÍCÍ ČTENÁŘE aneb ČTENÁŘSKÝ SYSTÉM
Máte doma začínajícího čtenáře a chcete, aby ho čtení bavilo? Důležité je vybrat knížku, která bude odpovídat jeho čtenářským schopnostem. Příliš jednoduchá knížka ho nebude bavit a příliš složitá ho odradí. Proto v nakladatelství Fragment vyšel unikátní Čtenářský systém, který má za cíl usnadnit orientaci v knižní nabídce právě pro začínající čtenáře.
Výsledky výzkumů čtenářských dovedností v České republice, z toho vyplývající sílící potřeba cílit na začínající čtenáře a podpořit je v počátcích jejich čtenářských pokusů, ale i problém zákazníků zorientovat se v nepřehledné nabídce knih pro děti na knižním trhu nás přiměly vymyslet způsob, jak dětem, jejich rodičům a pedagogům zjednodušit výběr knih právě pro tu, možná nejdůležitější, skupinu čtenářů. Protože podpoříme-li děti v jejich prvních čtenářských pokusech, vyrostou z nich lidé, kteří se ke čtení budou vracet po celý svůj život.
V uplynulých letech proběhly a probíhají řady kampaní a akcí na podporu čtenářských dovedností ze strany knihoven či Svazu českých knihkupců a nakladatelů. Všichni asi známe kampaně a projekty na podporu čtení u nás, ať už je to Rosteme s knihou, Celé Česko čte dětem, Den pro dětskou knihu, Kamarádka knihovna, Noc s Andersenem, Už jsem čtenář, Mezinárodní týden čtení dětem, S knížkou do života atd. Všechny tyto kampaně pomáhají přivést děti ke čtení, prohloubit v nich lásku ke knihám. Naším hlavním cílem je pomoct všem, kdo knížky pro začínající čtenáře kupují, s orientací v nabídce knižního trhu. Proto především čtenářský systém Fragmentu vznikl.
Soustředili jsme se nejen na prvňáčky a druháčky, ale i na předškoláky, protože vztah ke knížkám se vytváří už od nejútlejšího věku. Od počátku jsme spolupracovali se zkušenou pedagožkou Kamilou Balharovou, která sama v počátcích fungovala jako odborná korektorka našich knížek z ČS a propaguje čtenářský systém na školeních a seminářích pro pedagogy, které pořádá.
Ke snadné orientaci slouží jednotné grafické prvky na každé knížce: logo v příslušné barvě s názvem edice (stupně) na přední straně obálky, označení edice barvou a příslušným písmenem na hřbetě, informace k dané edici (stupni systému) a přehled všech stupňů na zadní straně obálky. Tento čtenářský systém má čtyři stupně: Čteme s obrázky, Čteme spolu, Čteme sami a Čteme s radostí.
A – ČTEME S OBRÁZKY
Jedná se o knížky určené primárně pro děti předškolního věku, které ještě neumějí číst a seznamují se s písmenky. Jde o jednoduché příběhy, v nichž jsou některá slova v textu nahrazena obrázky, takže dítě-nečtenář se může podílet na čtení tak, že doplňuje slova za obrázky a současně se nenásilnou formou učí orientovat v textu. Přirozeně si zvykne, že text se čte shora dolů, zleva doprava, musí hledat vhodná slova, jimiž by obrázek nahradilo a prohlubuje si tak slovní zásobu.
Začínající čtenáři zvládnou jednoduchý a krátký text většinou přečíst sami a doplňování za obrázky je pak pro ně vítaným zpestřením.
B – ČTEME SPOLU
Edice obsahuje knížky určené pro společné čtení dětí a rodičů, kdy se začínající čtenáři s dospělými ve čtení střídají. Text, který je menším písmem a je delší, je určený dospělým, kratší a jednodušší text větším písmem čtou děti. Příběh je doplněný velkým množstvím návodných ilustrací.
Tento způsob čtení je pro děti velmi důležitý už jen proto, že tráví čas s rodiči, prarodiči apod., mohou si spolu o knížce povídat a získávají tak přirozeně vztah ke čtení, ke knížkám. Děti se učí text sledovat, snadno zjistí, kdy na ně se čtením přijde řada, protože text pro děti je navíc označen i obrázkem sluníčka.
C – ČTEME SAMI
- a) pro děti, které se učí číst AS metodou
- b) pro děti, které se učí číst GEN metodou
Tento stupínek je rozdělený na dvě varianty, které se liší pouze tím, že knížky, které mají u loga označení GENETICKÁ METODA, jsou vysázené velkými tiskacími písmeny, aby byly vhodné i pro děti, které se učí číst právě touto metodou. Z ohlasů od rodičů i učitelů víme, že těchto knížek na trhu moc není a děti potřebují čtení trénovat na různých textech.
Do této edice pro začínající čtenáře – prvňáčky zařazujeme jednoduché, srozumitelné a kratší příběhy doplněné velkým množstvím obrázků. Slova na konci řádků se nedělí, text je vysázený větším písmem a věty jsou kratší. Texty konzultujeme s odborníky, aby neobsahovaly příliš dlouhá či obtížná slova, například cizí slova či slova se shluky souhlásek apod. To vše by dětem mělo usnadnit první samostatné pokusy o čtení.
Protože víme, že důležitá není jen samotná technika čtení, ale i porozumění přečtenému, připravili jsme ve spolupráci s klubem čtenářů KKF a zkušenými pedagogy pracovní listy, které lze využít například při společném čtení v rámci vyučování. Jedná se o materiály, které na základě četby pracují s textem a uplatňují zde i učivo dané třídy. Děti vybírají správné odpovědi, vymýšlejí rýmy, pokračování příběhu, kreslí obrázky k příběhu atd. V pracovních listech jsou zařazena i témata k diskuzi o knížce. Pracovní listy jsou k volnému stažení umístěny na stránkách www.kmc.cz v sekci metodické materiály.
D – ČTEME S RADOSTÍ
Knížky zařazené do této edice jsou určené o trochu pokročilejším čtenářům, než ty v edici Čteme sami. Obsahují jednoduché a ne příliš dlouhé příběhy přizpůsobené náročností textu danému stupni čtenářských dovedností, tj. malým čtenářům, kteří již dokážou samostatně číst, obecně zhruba druháčkům. I zde je text doplněný spoustou krásných ilustrací.
Edice je dalším a posledním stupínkem ke zdokonalování čtenářských dovedností.
Věty jsou již delší a vysázené o trochu menším písmem než u edice Čteme sami. Slova na konci řádku se stále nedělí a knížka má o něco větší rozsah.