Úterý, 21.5.2024

Knižní tip: Poslední zkouška (recenze)

H. Rosenfeldt, M. Hjorth - Poslední zkouškarecenze knihy
H. Rosenfeldt, M. Hjorth – Poslední zkouška

Psycholog Sebastian Bergman je mezi námi již v pořadí pátém dílu ze slavné série. V Poslední zkoušce čelí prozatím nejnebezpečnějšímu protivníkovi v celé své kariéře. Teď nastává pouze jedna otázka, Kdo z koho?

Ze všech dílů patří Poslední zkouška právě k těm méně napínavým oproti předešlým dílům, i tak ale neztratila svoji tvář a může se pyšně nést na vysoké úrovni. Přeci jen je vrah sám o sobě docela masochista, tak proč ještě přidávat. To si myslím, že autoři skvěle odhadli. Nic se nemá totiž přehánět. Navíc zde v pozadí sledujeme pokračování dějové linky Sebastiana a Vanji, kteří nás od posledního dílu nechávali dlouho v napětí.

Namísto aby se Sebastian pokusil vylepšit svoji nově nabytou otcovskou roli, musí řešit případ nalezeného těla ve škole. Po svém příjezdu ale nevěří vlastním očím. Zády k němu sedí na židli připoutaný polonahý muž, který má zvrácenou hlavu do strany. To není ale to nejhorší. Na zádech má k holé kůži pomocí špendlíku připevněn test všeobecných znalostí. Uprostřed čela vězí díra, se zaschlými potůčky krve. Tato díra nemohla vzniknout jinak, než po ráně jateční pistolí. Byl zabit jako prase při porážce.

Sebastian se svým šéfem Torkelem a kolegy stojí tváří tvář masovému zabijákovi béčkových hvězdiček dnešní populace. Herci, blogeři, účastnicí reality show a spoustu jiných je ve velkém nebezpečí, protože po druhé vraždě to stále nevypadá, že by měl dotyčný dost. Naopak o sobě dává vědět pod svým falešným jménem Sven Cato starší.

Jestli netušíte, jaké má spojení připíchnutý test a jejich smrt, asi vás to překvapí. Sven Cato pohrdá hloupostí a dle jeho filosofie by každý měl mít alespoň ten nejzákladnější všeobecný přehled. Své oběti nutí vyplnit pod jeho dohledem daný test v rozsahu 60otázek. Když uhádnou alespoň třetinu, jsou volné. Doposavad se to nikomu nepovedlo, až mladičké bloggerce Ebbě, která dosáhla úctyhodných 22 bodů. Tuto situaci Sven neočekával a stál před morálním problémem, zdali ji má pustit. Viděla jeho tvář. Zná jeho hlas. Jeho auto.

Mladá blogerka Ebba se probouzí v temnotě, kde vnímá bolest hlavy a projíždějící auta.. Není připoutaná a to je dobrá zpráva. Stále si ještě nezvykla na tmu, která ji obklopovala. V tu ji napadlo, že musí mít kolem očí šátek, aby neviděla cestu k němu. Když si šáhla na oči, začala křičet. Místo šátku totiž nahmatala stále krvácející prázdné otvory.

Sebastian na tuhle situaci čekal. Na tu dobu, kdy vrah udělá svoji první chybu. Oslepením Ebby předpokládal, že její pomoc při jeho nalezení je nulová, ale to se spletl. Sven si nedával pozor na to, co mladé dívce říká a vyzradil na sebe jedno větou tolik, že bude muset před policií utíkat mnohem dříve, než si myslel.

Nalákala jsem Vás? Ne? To bych ale měla! Na závěr Vás totiž čeká naprostá pecka! Nevěříte? Pusťte se tedy do toho!

H. Rosenfeldt, M. Hjorth - Poslední zkouška

O autorech:

Hans Rosenfeldt (nar. 1964) pracoval jako ošetřovatel lvounů, řidič, učitel a herec. Tvorbě pro televizi se věnuje od roku 1992. Napsal scénář ke dvaceti televizním seriálům, včetně mezinárodně úspěšného seriálu Most (Bron). Podílel se rovněž na přípravě rozhlasových a televizních pořadů. Miluje psaní, hraní videoher a čas strávený se svou manželkou a třemi dětmi.

Michael Hjorth (nar. 1963) je jedním z nejvýznamnějších současných skandinávských scenáristů a producentů. Je spoluzakladatelem produkční společnosti Tre Vänner, která stojí mimo jiné za prvním opravdu úspěšným švédským sitcomem Svensson Svensson (1994) nebo filmem Snadný prachy (Snabba cash, 2010). Hjorthova tvorba se pohybuje napříč žánry, od komedií přes horory až k detektivkám.

H. Rosenfeldt, M. Hjorth - Poslední zkouškaNázev knihy:         Poslední zkouška
Autor:                      Hans Rosenfeldt Michael Hjorth
Překlad:                  Petra Hesová

Rok vydání:           2016
Počet stran:           392

ISBN:                       978-80-7491-799-8
EAN:                        9788074917998

Vazba:                     Vázáná s přebalem

E-shop:                   kniha – http://nakladatelstvi.HOSTbrno.cz

{source}[[div data-configid=”0/38633431″ style=”width: 610px; height: 460px;” class=”issuuembed”]][[/div]][[script type=”text/javascript” src=”//e.issuu.com/embed.js” async=”true”]][[/script]]{/source}

HostNakladatelství Host vydává především kvalitní českou a překladovou prózu, poezii, literární teorii i literaturu naučnou. Odborné publikace se zaměřují především na historii, sociologii, jazykovědu, osobnosti filmu i další obory. V posledních letech se velmi výrazně rozšířila řada překladové beletrie, severských kriminálních románů a thrillerů. Nově Host hledá kvalitní knihy i v oblasti žánrové (sci-fi a young adult) a dětské literatury. Relativně nedávno našla v Hostu přístřeší i prestižní edice Česká knižnice, která zájemcům nabízí kvalitní ediční zpracování děl českých klasiků. Naší cílovou skupinou jsou jednak lidé, kteří se zabývají literaturou „na vyšším stupni” (studenti, učitelé apod.) a dále průměrně či spíše nadprůměrně nároční čtenáři, kteří se u knih chtějí bavit a odpočívat, avšak spotřební a braková literatura je pod jejich úroveň.