Čtvrtek, 16.5.2024

Knižní tip: HUSH BABY (recenze)

Johanna Holmström - HUSH BABYrecenze knihy
Johanna Holmström – HUSH BABY

„Často někdo spal na pohovce, někdy jich bylo i víc, a v místnosti to divně páchlo. Silně a cize. Později se Robin s tím pachem důvěrně seznámila u Henriky. Otupující kombinace chlastu a psychofarmak.“

V této knize se seznámíme s hlavní hrdinkou Robin, která je dětská psycholožka. Nebo psychiatrička. V tom já se nikdy nevyznám. Jednoduše pomáhá dětem k tomu, aby se dokázaly smířit s osudy, které je potkaly. Ať už je to nemoc, ztráta rodičů, špatné zacházení… Cokoliv. Robin je ve svém oboru tak dobrá, že se stane uznávanou. Ovšem, nebylo to tak vždycky.

Hodně důležitý je pohled na minulost, jak a s kým vyrůstala. Její otec se po rozvodu s matkou odstěhoval do USA a slehla se po něm zem. Jejich otčím, Olof, byl realitní magnát, který pro ně vybudoval nový, krásný dům, a ona se svou matkou Henrikou a bratrem Lucasem se do toho domu přestěhovali. V sedmnácti letech Lucas umře, Olof umře a její matka se z toho nervově zhroutí. Respektive, stane se z ní alkoholička. Robin se odstěhuje, začne žít svůj nový a lepší život… Po jednom telefonátu matce začne tušit nějaké špatnosti a rozhodne se tomu přijít na kloub. A tím začíná zběsilá detektivní zápletka a děj celé knihy.

Je pravda, že ze začátku byla kniha něco jako román. Detektivní náladu, zápletku či cokoliv, co by to jen zdálky připomínaly, byste tam nenašli. Pro mě se děj vlekl, nebyl nudný, to ne, ale nebylo to nic, co bych očekávala. Pak, něco za půlkou se to zlomilo a napětí začalo dostávat grády. Přesto nám ale autorka vše servírovala velmi pomalu, chod za chodem, abychom si náhodou neokousali nehty samou nervozitou. Jak se říká, házela po nás jedním bramborem za druhým, než aby na nás vysypala celý pytel.

„Jasně, až na pár těch nafoukaných šlechticů. Ale my ne. Náplavy ne. My jsme museli tvrdě pracovat, abysme se sem dostali. Když jsme se dozvěděli, že nám přidělili pozemek… to bylo nadšení!“

Hush baby má něco do sebe, ale já od toho očekávala mnohem více. Možná právě proto, že má očekávání byla vysoká jsem trochu zklamaná. Každopádně knihu doporučuji k přečtení, protože věřím, že si fanoušky najde a hodně z nich osloví. Jsem od severských autorů i autorek zvyklá na drama hned od začátku, proto to teď bylo pro mě jiné. Je to určitě opět něco nového, co nám severská literatura dává, ale pokud jste zvyklí na mrtvoly, vraždy a jejich řešení, tady to nenajdete. Zde půjdete krok za krokem k tomu, abyste našli zápletku a poté opět krok za krokem k jejímu vyřešení.

Velké plus je styl, jakým je kniha psaná, protože se četla snadno. Autorka, i přes málo se gradující děj mě dokázala udržet ve střehu a díky tomu, že jsem byla zvědavá, knihu dočíst. Tohle je na příběhu kladné. Chcete vědět, chcete znát, a proto čtete, dokud není poslední stránka.

Johanna Holmström - HUSH BABYNázev knihy:         HUSH BABY
Autor:                      Johanna Holmström
Překlad:                  Helena Matochová

Nakladatelství:      Kniha Zlín
Rok vydání:           2016
Počet stran:           366

ISBN:                       978-80-7473-463-2
EAN:                        9788074734632

E-shop:                   kniha – www.KnihaZlin.cz

KNIHA ZLÍNNakladatelství KNIHA ZLÍN
existuje od roku 2004 a v současné době vydává přibližně třicet pět titulů ročně. Pro české čtenáře pečlivě sestavujeme ediční plán, který mapuje aktuální dění na literární scéně, především světové. Cítíme se být nejen Čechy, ale také Evropany, a proto náš zájem soustřeďujeme ke knihám vycházejících z hodnot západní civilizace, jejích estetických kořenů i její pohnuté historie a které je současně podrobují kritické reflexi. Oslovují nás knihy, které zachycují rozmanité aspekty lidské existence, nahlížejí z různých perspektiv na mezilidské vztahy, zkoumají vztah člověka a společnosti a přinášejí individuální výpověď o dnešním světě. Nevydáváme jen současné romány a kratší prozaické žánry světové a české provenience, ale také knihy z oblasti literatury faktu a poezii. V současné době zaujímají v našem edičním plánu stále výraznější místo knihy o umění, především o umění současném, a roli umění v životě člověka i společnosti.

Považujeme za důležité, aby obsah knihy i myšlenky v ní vyjádřené byly v souladu s jazykovým i grafickým ztvárněním knihy. Již na počátku samotného výběru knih klademe důraz na originalitu a vytříbenost autorského stylu, a proto je pro nás klíčové, aby čtenářský zážitek zprostředkovávali špičkoví čeští překladatelé a naše knihy procházely rukama zkušených a odborně kompetentních redaktorů. Jedinečnost každé knihy a pečlivou jazykovou i redakční přípravu zdůrazňujeme originálním grafickým designem obálek. Za dobu své činnosti jsme se zařadili mezi výrazné hráče na českém knižním trhu a naše knihy si našly cestu nejen k předním recenzentům, ale také ke generačně rozmanitému okruhu čtenářů.

– Největší a nejstarší obchod s elektronickými knihami v České republice. Jednoduše, pohodlně a rychle přímo ve všech dostupných formátech. Více než 11.000 e-knih na jednom místě.

Darina Krejčí

Jsem vášnivá knihomolka a máma na plný úvazek. (osobní blog)