Sobota, 18.5.2024

Knižní tip: GRIŠA – Světlo a stíny (recenze)

Leigh Bardugo: Griša - Světlo a stínyrecenze knihy
Leigh Bardugo: Griša – Světlo a stíny

Ravka, kdysi mocná a hrdá země, se otřásá v základech. Pás neprostupné temnoty obývaný krvežíznivými nestvůrami, ji rozdělil na dvě části. Její budoucnost leží v rukou nic netušící dívky…

Alina nikdy v ničem nevynikala. O to víc je překvapena silou, která se projeví v okamžiku, kdy je se svým regimentem napadena a jejímu nejlepšímu příteli hrozí smrt. Jejích výjimečných schopností si všimnou na nejvyšších místech a dívka je dopravena na královský dvůr, kde se má naučit ovládat své dosud nezkrocené schopnosti. Má se stát grišou – členkou privilegované vrstvy mágů a kouzelníků.
Jenže nic v tomto světě plném přetvářky není tak, jak se jí snaží namluvit. Alina proniká do tajemného společenství grišů a poznává blíž i jejich nejvyššího mága, okouzlujícího Temnyje.

„Tak jdeme.“
„Ivane,“ zavolal na něj Temnyj, „dávej si pozor na pusu. Ona je teď griša.“

Odložte, co čtete a pojďte si to rozdat s temnotou. Nebo s Temnyjem. Úvodní díl ságy Griša mě nadchnul. Kombinuje carské Rusko (zasvěcení vědí, že je mé oblíbené), fantasy (ano, létaly tam stvůry ne nepodobné drakům) a romantiku. Ale jakou romantiku. Autorka Leigh Burdugo na nás ženy práskla opačnému pohlaví, že nás přitahují tajemní, silní, mocní, nebezpeční, krásní chlápci v černém a se smyslem pro humor. Nebezpečná kombinace.

Temnyj je nebezpečný + sexy = nebezpečně sexy. A já mu fandím – i kdyby kopal za jiný tým. Jako literární postava mě naprosto dostal, rošťák jeden. A z těch jeho scén s Alinou se podlamovaly nohy nejen jí. Bylo mi až horko. Zapomeňte na nevinnou young adult. V knize se rozmazávají hranice mezi YA a new adult žánry. A já jsem si moc přála, aby ty hranice padly, aby padly všechny bariéry a kousky oblečení.

Znovu se rozesmál a já cítila, jak mi do tváře stoupá příjemný ruměnec. Pak zvážněl. „Čekal jsem na tebe dlouho, Alino,“ řekl. „Ty a já změníme svět.“

Než jsem se na začátku zorientovala, trošku jsem se ztrácela. A možná bych uvítala i lepší vysvětlení kast mezi grišami hned od začátku. Na úvodní straně sice jakési schéma je, ale mi přišlo nedostačující. Jakmile jsem pochopila, jak se věci mají, začala jsem si knihu užívat a jak už je mým zvykem – zhltla jsem ji až moc rychle. Takže jestli vám můžu poradit – nenechte se na začátku odradit, i když je to složitější. U těchto žánrů je tomu tak vždy, než novému světu zcela porozumíte.

A pak to přijde – trénink, luxus, červenání. Carský (nebo královský, jak se v knize uvádí) dvůr je určitě bohatý, takže se máte na co těšit. Alina si chvílemi musela připadat jako v Pretty Woman. A pokud má někde Žeňa kosmetický salon, ráda bych se k ní objednala, prosím.

Jak jste jistě poznali, mým nejoblíbenějším hráčem je Temnyj, ale Alina si s ním nezadá. Také Žeňa mě moc bavila a budu ji opravdu vyhlížet v dalších dílech. A Mal…Mal si mě nakonec taky získal. A jeho poslední kapitoly byly dech beroucí. Jeho vztah k Alině byl takový poklidný. Nádherný. Ale opět…mám pocit, že jsem byla ochuzena o jistou postupnou zamilovanost na začátku a že mu chyběla jiskra. Ale možná je právě on správný Jang k Alinině Jinu a spolu tvoří dokonalý celek. Možná si jsou Alina a Temnyj až moc podobní.

„Žádostivost má tu nevýhodu,“ šeptal, zatímco jel rty nahoru po mé bradě a těsně nad mými ústy se zastavil, „že nás činí slabými.“

Moc chválím jak autorku za to, že se nechala inspirovat Ruskem a ruským jazykem. Mí blízcí vědí, jak jsem ruštinou uchvácena a jak moc ji mám ráda. A tak se mi kniha četla mnohem lépe, než například Smrtná zima, kde je hodně francouzštiny. U fonetického překladu „Majá caríca“ mě ale málem kleplo. Rozumím ale tomu, že kdyby to bylo azbukou, mnoho lidí by si v dnešní době nepočetlo. Klaním se před českým překladem – ano, opravdu chválím – a především za použití jména Temnyj oproti originálnímu Darkling. Razím heslo – „Když Rusko, tak pořádně.“ – a nám, Čechům, je tak temnota mnohem a mnohem blíže.

Nakladatelství Fragment by si mělo pospíšit s vydáním dalších, protože jinak asi nevydržím a přečtu si je v originále. Ale když mně se tak moc líbí ten Temnyj (Darkling je fuj). Tak si prosím pohněte nebem i zemí, jinak to nedám.

Doporučuji Grišu – světlo a stíny přečíst všem! Stejně tak ji na Goodreads doporučuje Sarah J. Maas (autorka Skleněného trůnu a Dvůr trnů a růží) a Siri Pettersen (Ódinovo dítě) se ji právě chystá číst. Takže jestli jsem vás nepřesvědčila já, věřte aspoň jim. Je to pecka.

HODNOCENÍ – 100 % (…to jsem snad ještě nikdy nedala)

Leigh Bardugo
O autorce:

Leigh Burdugo
se narodila v roce 1985 v Jeruzalémě, ale vyrůstala v Los Angeles (USA). Studovala na univerzitě Yale a pracovala jako novinářka, v reklamě a nakonec i jako maskérka a odbornice na zvláštní efekty. V současnosti žije a tvoří v Hollywoodu, kde také zpívá s hudební skupinou. Trilogii Griša vydávala mezi lety 2012 – 2014. Druhý (Siege and Storm) i třetí díl (Ruin and Rising) chystá k vydání v češtině nakladatelství Fragment.

Ve stejném prostředí carského Ruska se odehrávají také tři krátké příběhy, které předcházely sérii Griša, a také knihy Six of Crows a Crooked Kingdom, které se oba setkaly s nadšeným ohlasem, i když hrdinové, kteří v nich vystupují, jsou jiní.

Leigh Bardugo: Griša - Světlo a stínyNázev knihy:               Griša – Světlo a stíny
Autor:                            Leigh Bardugo
Překlad:                        Julie Žemlová
Žánr:                              Literatura světová, Fantasy, Dívčí romány

Nakladatelstvi:            FRAGMENT
Datum vydání:             30. 1. 2017
Doporučeno od:          +14 let

EAN:                             9788025330814
Počet stran:                 312
Formát:                         145 x 210 mm
                                       vázaná s pap. potahem a lam. přebalem

E-shop:                         kniha – http://knihy.cpress.cz
ereading-logo

FragmentNakladatelství Fragment vzniklo v roce 1991 a specializuje se na kvalitní českou i překladovou literaturu pro děti a mládež.
Od roku 2014 je členem skupiny Albatros Media a. s. Za dobu své existence vydalo více než 2650 publikací, mezi nimiž najdete leporela, zpěvníky, beletrii, učebnice i populárně-naučnou literaturu. Vydává bestselerové série Hunger Games, Letopisy Narnie, Upíří deníky i zpěvníky Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře.

eReading.czČerná kočka Erna provází po knižních cestách více než sto tisíc čtenářů a snaží se pro ně připravit maximální čtenářský zážitek. Jejími tlapkami prošlo přes deset tisíc titulů a toto číslo každý den zvyšuje. Erna a eReading.cz věří, že si knihy zaslouží zvláštní pozornost, a proto pro své čtenáře připravují nejen slevové akce a soutěže, ale také jim přináší mnoho zajímavých informací o jednotlivých titulech, spisovatelích i samotných nakladatelství. eReading.cz také jako první v České republice nabídl čtenáři vlastní čtečku s elektronickým inkoustem, která navíc umožňuje využívat systém výpůjček z knihoven. Dnes je jedním z nejvýznamnějších českých distributorů elektronických knih.

Albatros média

Albatros Media a. s. je mediální společnost a největší knižní vydavatelství v ČR. V návaznosti na tradici sahající až k roku 1949 společnost vydává více než tisíc knižních titulů ročně. Skupina zastřešuje knižní nakladatelství Albatros, B4U Publishing, BizBooks, Computer Press, CooBoo, CPressPlus, Edika, Fragment, Management Press, Motto, XYZ, partnerský projekt Edice České televize a nakladatelství elektronických knih eReading.

Hana Láryšová

Slova jsou pro mě nádherným nástrojem, dveřmi do jiného světa. (osobní blog)