Borg žije fotbalem
Tady byla Britt-Marie
Fredrik Backman
Víte, jaké to je, žít svým koníčkem? Znáte město, kde lidé žijí fotbalem? Ač jej zasáhla finanční krize, obyvatelé Borgu se nevzdávají, mají svou zálibu, již žijí. Tato záliba je naučila, že se musí rvát o místo na výsluní a být neústupnými. Audiokniha, již bych vám chtěla prostřednictvím této recenze přiblížit, je plná odvahy, zdravé rivality, ale i lásky. Věřím tomu, že si oblíbíte nejen příběh této milé audioknihy, ale i jednotlivé postavy, jež se v ní objevují.
Knižní předloha této audioknihy vyšla v originálu (Britt-Marie var här) v roce 2014. U nás ji vydává v roce 2016 nakladatelství Host. Audioknihu vydává v roce 2016 vydavatelství OneHotBook. V případě zájmu si ji můžete pořídit na adrese www.onehotbook.cz. Narátorkou se stejně jako u audioknihy Babička pozdravuje a omlouvá se, stala Valérie Zawadská. Její hlas je velice specifický a můžete ho poznat např. v seriálu Doktorka Quinnová, z filmů Podzim v New Yorku, Trosečník, Superdívka a spousty dalších.
Obálka a název
Audio mě při výběru získalo na svou stranu díky své pestré obálce, ale také díky názvu, jenž sliboval opětovné shledání s Britt-Marií, již jsme mohli poznat v příběhu o malé Elze. Obálka je velice originální a je v ní zachycen jeden okamžik děje. Vidíme zde fotbalové hřiště a lavičku, na níž sedí žena – Britt-Marie. Jistě si kladete otázku, proč získalo dílo název, který má. Je to k nevíře, ale souvislost je v díle zřejmá, stačí se jen zaposlouchat a na otázku si snadno odpovíte. Audiokniha mě velice mile překvapila svou brilantností, zpracováním, ale i ze spousty dalších ohledů. Očekávala jsem úpadek kvality, ale musím říci, že ve srovnání s Babičkou je toto dílo lepší. Ale o tom se více dočtete níže.
Hlas narátorky
Jak již bylo řečeno, mohli jsme se s ním setkat již u audioknihy Babička pozdravuje a omlouvá se. Musím však poznamenat, v této audioknize na mě hlas narátorky připadal příjemnější a milejší. Možná to bylo z důvodu vyjádření citlivosti hlavní protagonistky příběhu, nebo také z důvodu přihlédnutí k milému ději. Audio se mi velice dobře poslouchalo. Oceňuji i umění narátorky charakterizovat každou postavu, jež se v příběhu vyskytla. Stejně tak dokonale vystihla i jejich nálady.
Pochválit musím i samotnou techniku čtení. Výslovnost byla správná, zřetelná a narátorka výtečně intonovala, její práce s hlasem byla výborně propracovaná. V mluveném projevu jsem v průběhu poslechu nezaznamenala žádné chyby. Rétoriku tedy hodnotím velice kladně.
V audioknize se vyskytuje velké množství dialogů. Troufnu si říci, že byly velice dobře zvládnuté na to, že narátorka musela celou dobu pracovat s hlasem a vtiskovat charakteristiku komunikujícím postavám. Výkon narátorky považuji za naprosto luxusní, věřím tomu, že se jí kniha četla velice dobře.
Děj audioknihy
Příběh audioknihy je naprosto strhující, je zde neskutečné množství zvratů. Můžeme však i sledovat vývoj Britt-Marie. Přiznám se, že mi v Babičce moc nesedla, sice jsem na ní na konci díla trošku změnila názor, ale ne do takové míry, že bych se do ní vyloženě zamilovala. V této audioknize došla postava takové změny, že jsem si ji zamilovala. Vysvětluje se zde množství projevů jejího chování, jež mi v Babičce vůbec nebyly jasné a nechápala jsem, proč dělala některé věci, jež dělala. Trošku jsem se obávala, zda není duševně chorá, ale nakonec při poslechu Tady byla Britt-Marii zjistíte, jak to vše bylo. Děj je chronologický, vyprávěno je tedy přesně tak, jak se situace odehrávaly. Celý příběh je živý, dalo by se říci, že jej oživují děti svým spontánním chováním, jímž svým způsobem Britt-Marii přetvářejí. Audio obsahuje 39 kapitol a každá z nich byla uvozena veselým hudebním podkladem. V celém příběhu můžeme sledovat mnoho pocitů a emocí, ty působí na posluchače. Tato audiokniha je luxusní záležitostí pro chvilky relaxace.
Hudební doprovod
Hudební podklad byl v této knize velice živý, hravý, ale zároveň také autentický. Dalo by se říci, že hudba hodně závisela na kapitole, kterou uvozovala. Můžeme tedy shledat jak veselé durové melodie, tak i smutnější mollové. Kapitoly, jež se týkaly fotbalu, byly uvozeny píšťalkou nebo hudbou, v jejímž pozadí byl slyšet halas fotbalových fanoušků. Melodie nebyly nijak rušivé. Hudební doprovod byl uspořádán tak, že vždy zazněl na konci každé kapitoly. Podklad vždy upozorňuje na něco, co se bude dít v příštích kapitolách. Kapitoly tak získávají rámec, v němž se vždy odehraje něco, co už do další kapitoly zasahuje minimálně.
Celkové hodnocení
Z poslechu jsem si odnesla nezapomenutelné zážitky a skvělou kamarádku – Britt-Marii. Díky této audioknize jsem zjistila, že je to skvělá žena, která si zaslouží lásku. Audioknihu hodnotím velice pozitivně. Jedná se o luxusní záležitost pro volné chvilky, které chcete strávit ve společnosti skvělých lidí, ale zároveň sami. Při poslechu se rozhodně nebudete nudit, má spád a kapitolky jsou vcelku krátké. Celá audiokniha vám nedá spát, dokud nedojdete k úplnému konci a nezjistíte, jak to s Britt-Marií a jejím působením v Borgu dopadne. Moje hodnocení je krásných 100 %, i když by si nejen narátorka s celým tým a autorem knižní předlohy zasloužili mnohem více.
{source}
[[p]]
[[iframe width=”100%” height=”166″ scrolling=”no” frameborder=”no” src=”https://w.soundcloud.com/player/?url=https://soundcloud.com/onehotbook/fredrik-backman-tady-byla-britt-marie-cte-valerie-zawadska-audiokniha-onehotbook-demo&auto_play=false&color=ec0515&theme_color=00FF00&show_artwork=true”]][[/iframe]]
[[/p]]
{/source}
Anotace:
O třiašedesátileté Britt-Marii někteří tvrdí, že je pasivně agresivní, zpomalená a ukňouraná bába. Když po čtyřiceti letech manželství opustí nevěrného manžela, usadí se ve vesnici Borg, v níž po finanční krizi zůstaly jen cedule s nápisem „Na prodej“ a pizzerie, která je cítit pivem. A fotbal. A také fotbalová přípravka, která nutně potřebuje trenéra. Britt-Marie fotbal nesnáší. V zoufalé situaci však detaily typu – vybraná osoba tu práci opravdu, ale opravdu nechce – nehrají žádnou roli. Stejně jako nehrají roli případné předsudky (ne že by Britt-Marie nějaké měla, to samozřejmě ne). Podceňovat by se však nemělo ukládání příborů ve správném pořadí (vidličky, nože, lžičky; v tomhle pořadí, ale Britt-Marie na tom přece netrvá!). Příběh o druhých šancích, prvních výkopech a o tom, že soda vyčistí skoro všechno.
Autor:
Fredrik Backman (* 1981)
Pochází ze Stockholmu, pravidelně píše sloupky do švédských novin a na svůj blog. Jeho prvního románu Muž jménem Ove (2012; česky Host 2014) se jen ve Švédsku prodalo přes šest set tisíc výtisků a práva byla prodána do dvaceti pěti zemí. Po úspěšné prvotině autorovi vyšly další tři knihy: Saker min son behöver veta om världen (Vše, co můj syn potřebuje vědět o světě, 2012), Babička pozdravuje a omlouvá se (2013) a nejnovější román Britt-Marie var här (Byla tady Britt-Marie).
Účinkující:
Valérie Zawadská (* 1958)
Po maturitě získala angažmá v Severomoravském divadle v Šumperku jako elév, o rok později nastoupila na DAMU v Praze. Následovala divadelní angažmá v Západočeském divadle v Chebu (1982-1986) a v Městských divadlech pražských (1986-1993). Od 90. let je na volné noze, hostuje v několika divadlech a kromě filmu či televize se věnuje též práci pro rozhlas. Hrála téměř v šedesáti filmech, inscenacích a seriálech, ale popularitu jí získal zejména dabing, za který obdržela několik ocenění TýTý i Cen Františka Filipovského.
Název: Tady byla Britt-Marie
Autor: Fredrik Backman
Interpret: Valérie Zawadská
Délka: 10 hodin a 19 minut
Katalogové č.: AK093
EAN: 8594169480930
Vydavatel: OneHotBook
E-shop: stáhnout koupit CD
{source}
[[p]]
[[iframe width=”100%” height=”166″ scrolling=”no” frameborder=”no” src=”https://w.soundcloud.com/player/?url=https://soundcloud.com/onehotbook/fredrik-backman-tady-byla-britt-marie-cte-valerie-zawadska-audiokniha-onehotbook-demo&auto_play=false&color=ec0515&theme_color=00FF00&show_artwork=true”]][[/iframe]]
[[/p]]
{/source}
Vydavatelství OneHotBook – vydává audioknihy současných světových a českých autorů i moderní literární klasiku a osobitou tvorbu pro děti s kompletní profesionální produkcí zahrnující dramaturgii, režii, hudbu, postprodukci a design. Audiokniha v jejich podání není pouhým převyprávěním knihy, ale interpretačním uměním vzniklým za spolupráce režisérů s pečlivě vybranými herci; zvukovou adaptací, jejíž náladu podkreslují atmosférické zvuky i ruchy a původní skladby vytvořené na míru daného díla.
Mezi autory OneHotBook patří například Kateřina Tučková, Tereza Boučková, Jaroslav Rudiš, Jiří Šulc, Jiří Hájíček, Vilma Kadlečková, Petra Soukupová, Evžen Boček, Stieg Larsson, Jo Nesb?, Jussi Adler-Olsen, Peter May, Henning Mankell, Lars Kepler, David Mitchell, Haruki Murakami, Gillian Flynn, Lyndsay Faye, Tom Robbins a další.